Mindhárom helyen vizsgálják a tömegközlekedés ingyenes igénybevételének előnyeit. A leginkább égető ellentmondást a chicagói közlekedési vállalat elnöke fogalmazta meg: a város közutjait órákra megbénítja a zsúfoltság, míg a kényszerűen növelt tarifák miatt az utazóközönség újabb és újabb hullámban hagyja el a tömegközlekedési járműveket. Emiatt a vállalat egyre nagyobb támogatásra kényszerül.
Megoldást jelenthetne, hogy a jelenleg a menetjegyek árából és a városi költségvetési támogatásból fele-fele arányban fedezett költségvetést állítsák át maradéktalanul közületi működtetésre, és tegyék ingyenessé az utazást. Az egésznek a fedezetét elő lehetne teremteni az agglomerációban szedett jövedelemadó szinte észrevehetetlen arányú emeléséből.
A San Franciscó-i városi közlekedési tanács is számításokat végzett költséghatékonysági szempontból és megállapították, hogy a közlekedési díjak beszedését célzó apparátus működtetése önmagában akkora költséghányadot jelent az üzemegység gazdálkodásának egészéhez viszonyítva, hogy azt minimális kiadási többlettel el is lehetne hagyni. Aránytalanul sokba kerül az a gépezet és apparátus, amelynek csak egy dolga van: elszedni a pénzt az utazóktól.