Vágólapra másolva!
Hétfőn este 6 órakor megindulhatott a forgalom a Földrajzi-név Bizottság javaslata alapján Pentele-hídnak "keresztelt" a Dunántúlt a Duna-Tisza közével, összekötő Dunaújváros közelében épült átkelőn.
Vágólapra másolva!

Az új híd összekapcsolja a Dunántúlt a Duna-Tisza közével, összeköttetést teremt Dunavecse és Kisapostag között, továbbá a 8-a és a 4-es utak tervezett összekötésével megteremti a lehetőségét egy Ausztriát és Erdélyt összekötő, nyugat-kelet irányú korridornak.

A tervezett M8-as nyugat-keleti autópálya részeként, a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. által létrehozott DunaÚj-Híd Konzorcium fővállalkozásában, kivitelezett hídrendszer két ártéri híd és a Dunán 307,9 méter hosszan átívelő, kosárfül mederhíd együttese. Összesen 1682,5 méter hosszú. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs méretű, medernyílása a legnagyobb a világon.

Megújítjuk Magyarországot utakban és hidakban, de megújítjuk szinte majd mindenben, ami az állam működését illeti - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc, hétfőn, az 53,6 milliárd forintos költséggel felépült híd avató ünnepségén.

Gyurcsány Ferenc avató beszédében hangoztatta: Magyarországnak van mire büszkének lennie az elmúlt öt évben. Ez az időszak véleménye szerint a magyar út és vasútépítés legszebb korainak egyikeként fog bevonulni a magyar történelembe. "Az elmúlt öt évben megdupláztuk autópályáink hosszát. Ez is európai teljesítmény" - jelentette ki a kormányfő.

Emlékeztetett rá, hogy négy éve adták át a szekszárdi hidat, két hét múlva sor kerül a köröshegyi völgyhíd átadására, épül az északi M0-ás hídja, s pár hónap múlva megállapodás születik az M6-os út építésének folytatásáról. Épülni fog a 4-es, a 43-as, a 44-es út, és rövidesen átadják az M3-as újabb szakaszát.

Gyurcsány Ferenc úgy fogalmazott: "Az eredmény azonban majd kárpótolni fog bennünket az erőfeszítésekért. Magyarország megújítása csak ilyen módon mehet végbe". A miniszterelnök hangoztatta: "Az ország megújításának nincs alternatívája, az építkezés kormányának és építkezés országának nincsen alternatívája. Ezt fogjuk folytatni".

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arról szólt, hogy fontos beruházások vannak még hátra: az M7-es, az M6-os folytatása, az M43-as autópálya építése. Folytatni kell ezt az ambiciózus kivitelezési programot - mondta a miniszter.

A Pentele-híd a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. által létrehozott DunaÚj-Híd Konzorcium fővállalkozásában, mintegy két és fél év alatt készült. A tervezett M8-as autópálya középső, 5,2 kilométeres részeként megvalósult, összesen 1 682,5 méter hosszú hídrendszer két ártéri híd és a Dunát 307,9 méter hosszan átívelő kosárfülű mederhíd együttese. Összekapcsolja a Dunántúlt a Duna-Tisza közével, és a folyam két szemközti oldalán levő települést, Dunavecsét, Kisapostaggal. Továbbá a 8-as és a 4-es utak tervezett összekötésével megteremti a lehetőségét egy Ausztriát Erdéllyel összekötő, nyugat-kelet irányú korridornak.

Forrás: [origo]

Felépítésével nemcsak a dunai átkelés ideje rövidült le, hanem olyan új fejlesztési-beruházási övezet is létrejött, amely új befektetők letelepedését, munkahelyek teremtését eredményezheti a kedvezőtlen foglalkoztatási helyzetben levő alföldi régióban.

Az átkelő mintegy 41 méter széles, a kosárfülű híd ívének magassága mintegy 48 méter. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs, medernyílása legnagyobb a világon. Szerkezetét egymás felé hajó ívek, az ívek síkjában a pályaszerkezettel egységet képező főtartók alkotják, azok között és az ív között a kapcsolatot függesztőkábelek biztosítják.

A látványra is impozáns, fehérre festett, vörös kandelábersorokkal szegélyzett átkelő hídpályája 2-szer 3,75 méter széles forgalmi, és 2-szer 3,5 méter leállósávot, 3,6 méter széles elválasztósávot, valamint járdát és kerékpárutat foglal magába.

Építésénél több eddig még sehol nem alkalmazott technológiát, műszaki megoldást alkalmaztak. A mérnöki munka egyik leglátványosabb elemek volt a parton összeszerelt mederhíd, amelyet egy darabban úsztattak be a helyére, a pillérek közé.

A monumentális munka során az átkelő teljes szerkezetébe 24 ezer tonna acélt, a pillérekbe 60 ezer köbméter betont építettek be, a szerkezetekre 20 tonna festéket hordtak fel.

Az M8-as autópálya 6-os számú főút és az 51-es számú főút közötti szakasza a 3,5 tonna össztömeg fölötti járművek részére, míg a 6-os főút és az M6-os autópálya közti szakasza valamennyi járműkategória számára díjköteles. Ezeken a szakaszokon matrica ellenőrzésre kell számítani.