Decemberben drágulhat a cigi

Vágólapra másolva!
Csaknem 12 százalékkal növekedett 2007 első félévében a legális cigarettapiac, így a tavalyi első féléves 7,2 milliárd szál után idén 8 milliárd szál lett. Ennek oka elsősorban a piac szürke szférából legális irányba terelődése, ami a gyártók szerint a kiszámíthatóbb és egyenletes jövedékiadó-növekedés és a feketepiac visszaszorítására tett intézkedések együttes hatása - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A piac fehéredése első olvasatra kedvező az államháztartás számára, hiszen a legális úton értékesített dohányáru után adót fizetnek a cégek. (Évente, általában 150 milliárd forint jut a kasszába a cigaretta jövedéki adójából.)

Az MPPC, vagyis a leggyakrabban fogyasztott közkedvelt márkák átlagára nem mozdult el a legolcsóbb szintről, továbbra is 399 forint maradt, amely után logikusan kisebb adó származik, mint a középső vagy magasabb árkategóriába sorolt termékek értékesítése után. A közkedvelt márkák alacsonyabb kategóriába terelődése azért is fontos, mert korábban - tavaly az első félévig - még a középáras termékek számítottak az MPPC-be. Ezen termékek értékesítésének alapján számolták ki a várható jövedékiadó-bevételt és hagyományosan az MPPC-hez igazodva számolják ki, milyen ütemben kell növelni a termék közterhét ahhoz, hogy a magyar piac derogációs időszakának végére a hazai cigaretta adószintje elérje a kívánt uniós mértéket (ezer szálanként 64 eurót).

A nagy gyártók számára sem kedvező a közkedveltségi mutató alsó szegmensbe tolódása, hiszen a vezető márkáik mind a közép- és felső kategóriába tartoznak, amelyeken nagyobb a haszon. Éppen ezért azon dolgoznak, hogy az MPPC a mostani alsó kategóriából ismét a középső szint felé tolódjék.

Az első félévben láttak arra esélyt, hogy a trend megforduljon, mert a lokális, a nemzetközi és a szuperolcsó kategória részaránya egyaránt 21-21-21 százalék volt (néhány tizeddel vezetett csak a szuperolcsó kategória), de a jelek szerint a részarányok "befagytak". Kérdés, hogy a szeptember elsejei, átlagosan 2,7 százalékos jövedékiadó-emelkedés hogyan hat majd a piacra. A közteher-növekedés vélhetően csak decemberben mutatkozik majd meg az árakon.