Új mozdonyokat vásárol a MÁV

Vágólapra másolva!
A MÁV Zrt. hamarosan záruló mozdonytenderén - amit 25 plusz 25 db kétáramnemű villamos mozdony beszerzésére írtak ki - a csaknem 18 milliárd forintos üzlet reményében az [origo] információi szerint  biztosan ringbe száll a cseh Skoda, a kanadai Bombardier, a német Siemens, valamint a francia Alstom.  Igaz, a pénznyelő állami monstrumnak készpénze mozdonyra sincs.
Vágólapra másolva!

A határidő október 3., ezután dönt a MÁV kit választ majd, és milyen hitelkonstrukció keretében, fizeti ki. A beszerzés összege az első 25 járműre várhatóan meghaladja a 10 milliárd forintot. A mozdonyok finanszírozására a MÁV Zrt. eszközfedezetű hitelt vesz igénybe, a finanszírozó intézetet szintén közbeszerzési eljárás keretében választják ki.

A mozdonybeszerzést a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolják - tudtuk meg a cég sajtóosztályán. A MÁV a mozdonypark fejlesztése érdekében mozdonymodernizációs programot dolgozott ki, melynek célja a vasúttársaság elöregedett, korszerűtlenné vált mozdonyainak modern, a vontatási piac által igényelt járművekre történő lecserélése, illetve korszerűsítése.

Másrészt a közeli jövő piaci igényei nem teszik lehetővé, hogy egy vonat a határállomáson mozdonycsere miatt álljon. Fokozottan igaz ez nyugati irányba, ahol már jelenleg is többnyire mozdonyváltás nélkül közlekednek a nemzetközi vonatok. Ezért döntött a vasúttársaság a kétáramnenű mozdonyok beszerzéséről.

A mozdonyok teljesítménye az eljutási sebességet is befolyásolja, ezért az új mozdonyoktól a vasúttársaság a 160 km/h üzemi sebességet és legalább 4 MW-os beépített teljesítményt vár el. Az új mozdonyok kiválasztásakor a vasúttársaság a járművek eurokonformitása mellett elsősorban a leggyorsabb szállítási határidőt, a legalacsonyabb árat és a magas üzemi megbízhatóságot tartja szem előtt. Ezért a MÁV olyan gyártók ajánlatát várja, amelyek rendelkeznek Európában a kritérimoknak megfelelő referenciával.

Forrás: MTI

A Bombardier már rutinos tenderező

Az alkalmassági feltételeket a vasúttársaság úgy állapította meg, hogy azoknak megfeleljenek az európai referenciával rendelkező nagy járműgyártó cégek. A referencia járművekkel szembeni követelmény, hogy az Európai Unióban típusengedéllyel és üzembehelyezési engedéllyel rendelkezzen, megfeleljen a magyar vasúti infrastruktúra követelményeinek, és magas megbízhatósággal üzemeljen.

A mozdonyok beszerzésére kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban kerül sor. A részvételi jelentkezések beadási határideje 2007. október 3., ezen időpont után dönt a MÁV a jelentkezők szerződéskötésre való alkalmasságáról. A részvételi szakasz után történik az ajánlattétel, majd a tárgyalások folyamata. A szállítási szerződéseket kötés várhatóan 2008. márciusában kötik meg.

Forrás: MTI

A Combino villamosok után mozdonyt is szállíthat a Siemens

A MÁV Zrt. jelenleg a V43-as mozdonysorozatból 290 hagyományos és 48 db korszerűsített járművel rendelkezik. Októberre elkészül a Németországból beszerzett, használt személykocsik vezérlőkocsiját működtető V43-as mozdony prototípusa, melyből a jövőben harmincat alakítanak ki, így ezekkel a kocsikkal is lehetővé válik az úgynevezett "ingavonati" közlekedés, melynek bevezetését a MÁV-START ZRt. elsősorban a Dunántúli régióban tervezi.

A korszerűsített V43 sorozatú mozdonyok élettartama 15 évvel nő meg. A hagyományos mozdonyok további üzemeltetése, felújítása ugyanakkor gazdaságtalan és nem szolgálja ki az új piaci igényeket. Ezért ebben a vontatási szegmensben - interregionális forgalomban közlekedő távolsági személy, gyors- és tehervonatok - a piaci igényekhez is illeszkedő villamos mozdonyok beszerzése válik indokolttá. A tervek szerint ugyancsak eszközfedezetű hitel konstrukcióban finanszírozza a társaság a 60 Flirt és 10 Talent típusú motorvonatokat is.