Van kiskapu a matricacsalóknak

Vágólapra másolva!
Ellephetnék a bliccelők a díjas autópályákat. Az Állami Autópálya Kezelő kamerás ellenőrző rendszere ugyanis lyukas: nem tesz különbséget a motorkerékpárok, személyautók, kamionok között - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Az autópályadíjak felét spórolhatták meg a személygépkocsi-, vagy tehergépjármű tulajdonosok az idén nyáron, ha mobiltelefonon négy napra érvényes motorkerékpáros matricát vásároltak autójuk rendszámára. A gazdasági tárca díjrendelete szerint szeptember 30-ig fél áron megváltható virtuális címke az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. ellenőrző rendszerének megtévesztéséhez elég volt. A több százmillió forintért kiépült hálózat ugyanis csak azt figyeli: a kamerái előtt elhaladó jármű rendszámához tartozik-e bármilyen érvényes matrica. Így azt is rendben lévőnek találja, ha "tévedésből" egy kamion szélvédőjére nyaltak fel személygépkocsira érvényes matricát- olvasható a Népszabadságban.

A kamerás díjellenőrző rendszer szolgálatba állítása óta ismert, hogy az alacsonyabb jármű-kategóriákra érvényes matricákkal az autósok visszaélhetnének - tájékoztatta a Népszabadságoz Winkler-Virág András. Az ÁAK Zrt. szóvivője szerint azonban a tapasztalatok azt mutatják: a kizárólag matricával használható gyorsforgalmi utakon közlekedők nem kísérleteznek a díjfizetés elkerülésével. A bliccelők aránya átlagosan nem haladja meg a két-három százalékot.

Az ÁAK illetékese ennek ellenére nem tagadta: kamerás ellenőrző rendszerük csak akkor "veszi észre" az úthasználati díjak kifizetését elmulasztókat, ha járművük rendszámához az adott időszakra egyáltalán nem tartozik érvényes matrica.

A társaság adatbázisában ugyanis az úthasználók személyes adatainak védelme érdekében az egyes rendszámokhoz tartozó járművek kategóriabesorolását nem tartják nyilván. Ebből következik, hogy ha például egy 7,5 tonnás teherautó az autópályákon a 10,2 ezer forintos heti címke helyett a személygépkocsik 2550 forintos matricájával közlekedik, az ÁAK rendszere nem riaszt.

Más a helyzet a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik számára díjkötelessé tett főútvonalakon. Itt ugyanis az ÁAK a kamerái előtt elhaladó valamennyi jármű adatait kénytelen lekérni a belügyi adatbázisból ahhoz, hogy ki tudják szűrni a bliccelőket. Ezért itt az adatok összevetése során azonnal kiderülne, ha egy teherautó nem a megfelelő matricával közlekedne. Az ÁAK szóvivője szerint azonban az elmúlt hónapokban egyetlen ilyen trükköző sem akadt fent a főútvonalakon, illetve az autópályákon végzett eseti ellenőrzéseken.

Forrás: MTI

Winkler-Virág András, az ÁAK szóvivője a következő szöveg szó szerinti közlését is kérte: határozottan cáfolom, hogy az ellenőrzési rendszer lukas volna. A rendszer épp azért áll meg ma is négy elemből, mert ezek együttes használata garantálja azt, hogy Magyarországon ne lehessen bliccelni. A konkrét felvetéssel kapcsolatban elmondta, hogy a más kategóriára vonatkozó, tehát olcsóbb matricát vásárlók éppúgy bliccelőnek minősülnek, mint azok, akik egyáltalán nem vesznek vignettát, és őket a rendszeres mobil csoportos és az időszakos tereléses ellenőrzésekkel tudják kiszűrni. Nyilván azért nem fordul elő ilyen típusú visszaélés, mert az autósok pontosan tudjak, hogy ez pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után, és mivel Magyarországon a pótdíjak meglehetősen borsosak, inkább megéri megvenni az érvényes matricát, mint rossz eséllyel kockáztatni egy több tízezres, nem ritkán százezres bírságot. A szóvivő elmondta, hogy a Népszabadság által felvetett problémát a főutak ellenőrzési rendszere, amelyet szinten az ÁAK működtet, megoldja, de ezt egye-
lőre nem használják az autópályákon. Ennek az az oka, hogy a rendszer drága, minden egyes lekérdezett rendszám után 375 forintot kell fizetni az IRM-hez tartozó adatgazdának, a KEK KH-nak, és az alacsony bliccelési ráta ezt nem indokolja. Ugyanakkor az ÁAK a tereléses ellenőrzésekkel folyamatosan szondázza a bliccelési szokásokat, és amint jelentkezik az említett probléma, azonnal bekapcsoljak a "főutas rendszert".

Hibás alapokon?

A hiányosságok napvilágra kerülését aktualitássá teszi, hogy az elektronikus útdíjrendszer ellenőrzésére kiírt tenderre egyedül az állami autópálya-társaság és már bevált szállítója, a Getronics (Magyarország) Kft. kapott meghívót. Így a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szándékai szerint az öt évre 23,5 milliárd forintos megbízás verseny nélkül kerülne az ÁAK-hoz, illetve a magántársasághoz. Ám a sajátos pályázatot megakasztotta, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) hivatalból vizsgálatot indított. Egyelőre nem tudni, hogy a KD az ÁAK rendszerét érő kritikák mellett elfogadja-e a KKK szakértőinek érvelését, miszerint a az elektronikus díjrendszer ellenőrzése kizárólag az állami sztrádacég ellenőrző hálózatának továbbfejlesztésével valósítható meg. Holott az ED kiépülése az új keletű kifogásokat önmagában is automatikusan orvosolná.