Átalakul a Kelenföldi pályaudvar környéke

2007.10.17. 23:38

Egységes elképzelés mentén fejlődhet a Kelenföldi pályaudvar környéke. A metró építése és a pályaudvar átalakítása mellett új kerületközponti funkciót szánnak a sínek Őrmező felőli és Etele téri oldalára.

A metróépítéssel összefüggően új szabályozási terv mentén alakulhat a Kelenföldi pályaudvar térségének fejlesztése. A beépítési pályázat nyertese, a Mű-hely Tanácsadó és Tervező Zrt. és három, ez alkalomra összeállt partnere a közlekedési csomópont beépítése mellett egy csaknem félmillió négyzetméternyi kerületrész beépítésére tett javaslatot.

A pályaudvar és környéke döntően a főváros, Újbuda és a MÁV tulajdona, illetve néhány ingatlanfejlesztő vállalkozásé, ami lehetővé teszi a sínek mentén egy egységes városrész majdani megalkotását.

Nagy Béla, a nyertes pályamunkát összefogó Mű-hely Zrt. vezetője az [origo] érdeklődésére elmondta, hogy a leendő metróállomás és a Kelenföldi pályaudvar környezetbe olyan létesítményeket javasoltak, amelyek szervesen kötődnek a metróhoz és az átalakuló pályaudvarhoz, anélkül, hogy bontásra lenne szükség.

Budapest egyik legnagyobb közlekedési csomópontjába nemzetközi, hazai és elővárosi vonatok, Volán-buszok, BKV-járatok érkeznek, itt épül a metró, és várhatóan ide tart majd az 1-es villamos is. Jelentős a térség autós, sőt kerékpáros forgalma is.

Az elképzelés szerint a metróaluljárókból közvetlenül elérhető lesz a többi közlekedési lehetőség, illetve megközelíthetők az ide települő irodák, szolgáltató és kereskedelmi egységek, szórakoztató és sportlétesítmények. A vasút mellett két, összesen mintegy 3 ezer autó befogadására alkalmas p+r parkoló épülhet meg.

A két gyalogos kijárat egyike egy nemzetközi regionális munkahelyi területre vezethet: 80-100 ezer négyzetméter területű, középmagas irodaházakba. A másik kijárati oldalon multifunkciós központban kapnának helyet a kereskedelemi, vendéglátói létesítmények, míg a felszabaduló vasúti sínpárok helyén akár egy konferenciaközpont is létesülhetne.

A gyalogos közlekedés kialakulását megkönnyíti, hogy a metróból kijövő aluljáró szintje egybeesik a Borszéki utca terepszintjével. Ez teszi lehetővé, hogy az aluljáróban akár az Etele úti parksávig lépcsőzés nélkül lehet majd haladni.

Nagy Béla rámutatott, a térség fejlesztése, modernizációja kedvezően befolyásolhatja a pályaudvar környékének imázsát, ami növelheti a környék lakó- és irodaingatlanjai értékét. Nem terveznek viszont felhőkarcolókat: a városbelsőt tehermentesítő minőségi irodaházak is legfeljebb középmagasságig emelkednek majd.

KAPCSOLÓDÓ CIKK