Sztrájkolnak csütörtökön a mozdonyvezetők

2007.10.24. 10:04

A mozdonyvezetők megtartják a csütörtökön reggel 6 és 8 óra közötti időre meghirdetett figyelmeztető sztrájkot - jelentette be Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezet (MOSz) ügyvezető alelnöke szerdán újságíróknak a tárca és a szakszervezet vezetőinek egyeztetését követően.

Az egyeztetést követő sajtótájékoztatón Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára  elismerte, hogy a mozdonyvezetőkkel az idén nyáron kötött megállapodás határidőit a tárca nem mindenben tudta tartani.

Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, a mellékvonalakról társadalmi egyeztetés folyik, november első napjaiban születik döntés arról, hogy mely mellékvonalakra ad vagy nem ad személyszállítási megrendelést a GKM.

Garamhegyi Ábel arra kéri a szakszervezetet, hogy a nyári megállapodásban rögzített határidő csúszása miatt ne hozzák az utasokat kellemetlen helyzetbe. Hozzátette: a határidők elsősorban a jogalkotás elhúzódása miatt csúsznak. Szakmai egyeztetés folyik a mellékvonalakról, több szakmai anyag is készült, csütörtökön a társadalmi szervezetekkel ülnek le a témában tárgyalni, erre várják a szakszervezetek képviselőit is.

Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalat esetleg átvenné üzemeltetésre a szlovák vasút Garamhegyi Ábel kijelentette: nem tudja miért érné meg a szlovák vasútnak a magyar mellékvonal átvétele. Borsik János elmondta: október 25-én reggel 6 és 8 óra között azért tartanak figyelmeztető sztrájkot a személyszállítás területén, mert a GKM megszegte a júliusban kötött megállapodást, és a mellékvonalak megszüntetése miatt a mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonsága veszélybe kerül. A mellékvonalak bezárásával a tárca a magyar vasúti vonal 10 százalékán tervezi megszüntetni a személyszállítást, továbbá az új menetrendet úgy kívánja kialakítani, hogy a 10 százalékkal kevesebb személyszállító vonat közlekedjen.

A MOSz ügyvezető alelnöke kifogásolta, hogy a mellékvonalak megszüntetésére nem készült olyan hatástanulmány, amely az intézkedés a társadalmi hatását is kimutatná. Borsik hangsúlyozta: a mellékvonalat megszüntetése elleni figyelmeztető sztrájkkal kifejezik szolidaritásukat a mellékvonal bezárásban érintett kistérségek lakóival, akiknek a mindennapi életét elnehezíti a személyszállítás szüneteltetése. Nem helyes, hogy a kormány "tárcakompetenciába utalja a mellékvonalak kérdését".

A csütörtöki figyelmeztető sztrájknak 96 százalékos a támogatottsága. A mozdonyvezetők féltik az állásukat, és tiltakoznak az ellen is, hogy a tárca nem tudja megmondani, hogy a mellékvonalak felszámolásával kapcsolatban hol van ügy vége.

Borsik János elmondta: az elégséges szolgáltatásról megkötötték a megállapodást, a MÁV Zrt. együttműködik a MOSz-szal. Az elégséges szolgáltatásról kötött megállapodás alapján a csütörtök 6 óra előtt elindult vonatok bemennek a következő állomásra és onnan 8 óra után mennek tovább. Az állomáson biztosítják a vonaton a világítást, a fűtést, a személyzet nem hagyja el a vonatot a sztrájk ideje alatt. Azt követően pedig azon lesznek, hogy minél előbb heléyreálljon a forgalom.