Újabb vasutassztrájk Németországban

Vágólapra másolva!
Bérköveteléseik alátámasztására csütörtök hajnaltól újabb, ezúttal harminc órás sztrájkba léptek a mozdonyvezetők Németországban. A MÁV tájékoztatása szerint a sztrájk a nemzetközi vonatok közlekedését hivatalosan nem érinti, de késések nem zárhatók ki.
Vágólapra másolva!

A MÁV közölte, hogy az utasok Németországba, illetve Németországon átmenő, valamint visszaútra szóló, előreváltott jegyeikkel az utazásról lemondhatnak a sztrájk miatt. A Magyarországon váltott jegyeket kezelési költség levonása nélkül visszatérítik. A külföldön váltott jegyeket úgynevezett lemondási záradékkal kell elláttatni, igazoltatni.

A német vasútakon a munkabeszüntetés már a kora reggeli órákban komoly fennakadásokat okozott. Az ország legtöbb pontján megbénult a vasúti közlekedés. Kora reggeli értesülések szerint a sztrájk leginkább a keleti tartományokat sújtotta. Több nagyvárosban, egyebek mellett Berlinben és Münchenben, valamint Frankfurtban, Hamburgban és Stuttgartban nem közlekedett a városi vasút, az úgynevezett S-Bahn sem, a munkavállalókat és a diákokat akadályozva abban, hogy eljussanak munkahelyeikre, illetve iskoláikba.

A mostani munkabeszüntetést több hasonló, úgynevezett figyelmeztető sztrájk előzte meg, a legutóbbira október 12-én került sor. A sztrájkot ezúttal is hosszú tárgyalások előzték meg a német vasút (DB) vezetősége és a mozdonyvezetők legnagyobb szakszervezete (GDL) között. A GDL hosszabb ideje 31 százalékos béremelést követel. A német vasút vezetősége azonban mindeddig elutasította követeléseiket, illetve jóval kevesebb, mintegy 10 százalékos emelést, továbbá egyszeri, bérjellegű fizetést ajánlott. Ennél többre - mint azt csütörtök reggeli nyilatkozatában is megerősítette - nem hajlandó.

A több ezer mozdonyvezetőt tömörítő GDL szerda este azzal fenyegetőzött, hogy amennyiben a DB nem tesz elfogadható ajánlatot, meghatározatlan időre kiterjesztik a munkabeszüntetést.

A DB egyfajta szükségtervet léptetett életbe a sztrájk következményeinek enyhítésére. Kora reggeli értesülések szerint szerte az országban mindenekelőtt több száz autóbusz pótlólagos beállításával igyekeztek a közlekedési viszontagságokat enyhíteni. Az embereket személygépkocsik, illetve a föld alatti vasút fokozottabb igénybe vételére szólították fel.

A szakszervezet bejelentése szerint a hajnali 2 órakor kezdődött munkabeszüntetés péntek reggel 8 óráig tart. Mivel a sztrájkban a mozdonyvezetők túlnyomó többsége részt vesz, ezért a vasutak kiesése, illetve a késések több millió embert sújthatnak.

A Német Gazdaságkutató Intézet szerint a legutóbbi, egésznapos munkabeszüntetés mintegy 25 millió eurós kárt okozhat a német gazdaságnak, ezen belül mintegy 7 millió eurós veszteséget a vasútnak. A várható veszteségek ezúttal még magasabbak lesznek.

Csütörtöki felmérések szerint a lakosság egyre erőteljesebben elítéli a mozdonyvezetőket, illetve a sztrájkot szervező GDL szakszervezetet. A megkérdezettek több mint 50 százaléka bírálta, illetve túlzottnak tartotta a bérköveteléseket. Ez utóbbit támasztotta alá az az adat, amely szerint a német mozdonyvezetők mind a vasút többi alkalmazottjához, mind más szakmákban foglalkoztatottakhoz képest jobban keresnek.