Magyarországon 13,8 százalékkal drágult a tej, a 8,3 százalékkal csökkent a fogyasztás szeptemberben az előző év azonos időszakához képest - közölte a GfK Hungária hétfőn az MTI-vel.
A GfK Hungária ConsumerScan adatai szerint Magyarországon az idén szeptemberben 6,4 százalék volt az infláció, az élelmiszerek átlagosan ezt meghaladó mértékben, 9,8 százalékkal drágultak. A piackutató szerint a jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, amelyet az ázsiai térség - leginkább Kína - megnövekedett igényei generálnak. A nagyobb kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.
Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében, már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árára is hatással volt, ugrásszerű emelkedésnek indult. Az idei év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar agrárgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány.
A mind drágábbá váló tartós UHT-tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss tejet választják a vevők. 2007 szeptemberében a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT-tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett, ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát - közölte a GfK Hungária.