Csaknem félmilliárdos bírság a postának

Vágólapra másolva!
Lapterjesztő kartellt leplezett le a versenyhivatal. A Magyar Posta és a Magyar Lapterjesztő éveken át felosztotta maga között a lapterjesztés piacát, ezért egyforma nagyságú bírságot kapott.
Vágólapra másolva!

Versenykorlátozó megállapodást kötött egymással a Magyar Posta Zrt. és a Magyar Lapterjesztő Zrt., amikor abban állapodott meg, hogy nem támadja egymás piacait. A jogsértés miatt a Gazdasági Versenyhivatal a két társaságot egyaránt 468 millió forintra büntette - derül ki a GVH-nak az [origo]-hoz eljuttatott közleményéből.

A különféle sajtótermékek kétféleképpen juthatnak el az olvasókhoz: vagy különféle kiskereskedelmi egységekben (újságárusoknál, boltokban, benzinkutaknál) lehet megvenni azokat, vagy egy lapterjesztő vállalkozás házhoz viszi az újságokat az előfizető címére. Előbbit árus, utóbbit előfizetéses lapterjesztésnek hívják.

Sokáig mindkét feladatot a Magyar Posta végezte el, 1998-ban azonban a Posta regionális újságterjesztő vállalkozásait eladta a francia érdekeltségű Magyar Lapterjesztő Zrt.-nek (Lapker). Így az újságoknak a nyomdától a kiskereskedelmi egységekhez történő eljuttatása a Lapker feladata lett. A Posta ugyanakkor megtartotta az előfizetéses lapterjesztést, így az országos napilapok és a különféle magazinok terjesztését egészen 2007 elejéig, a MédiaLog Zrt. piacra lépéséig, a Magyar Posta végezte.

A kialakult erőviszonyok megváltozására nem túl sok esély volt, miután a GVH tárgyalási jegyzőkönyvek, stratégiai tanulmányok és egyéb iratok elemzése alapján kiderítette, hogy a Lapker és a Posta, valamikor 2001 szeptembere és decembere között versenykorlátozó megállapodást kötött.

Először az 1998 és 2001 között hatályos, a Posta regionális újságterjesztő cégeinek privatizációja kapcsán kötött megállapodásban szerepelt, hogy a Posta nem törekszik arra, hogy ő juttassa el a lapokat a nyomdából a kiskereskedőkhöz. A 2002 és 2007 közötti időszakra szóló együttműködési megállapodásban, ennek köszönhetően a Posta elérte, hogy a postahivatalokban eladott lapok fejében a Lapkertől kapott jutaléka 13-ról 23,5 százalékra nőjön.

Meg nem támadási megállapodás

Az egyezség 2003 januárjától hatályos módosítása során végül a Lapterjesztő is bevállalta, hogy nem kapcsolódik be a Posta felségterületének számító előfizetéses lapterjesztésbe. A meg nem támadási megállapodás kapcsán ekkor a Magyar Posta piacszervezési díjként egyszeri, 260 millió forint összegű ellentételezésben részesült annak fejében, hogy újabb 5 évig nem rontja a Lapker üzletét.

A versenykorlátozó megállapodás tilalma alóli mentesülésre a GVH azért nem látott lehetőséget, mert a kölcsönös önkorlátozás nem járt olyan előnyökkel, amelyekből a fogyasztók kellő mértékben részesedtek volna. Az sem állítható, hogy az önkorlátozás nélkülözhetetlen lett volna az el nem adott újságok visszagyűjtésére szolgáló remittendarendszer fenntartásához.

A Magyar Posta nagykereskedőként való megjelenése, a GVH véleménye szerint nem ásta volna alá a kialakult terjesztési szokásokat, ha egy árust továbbra is csak egy nagykereskedő látott volna el. A versenyhatóság véleménye szerint a Postának az árus nagykereskedelemtől való teljes tartózkodása adott piacon a verseny teljes kizárását jelentette.

Súlyosító körülmény, hogy az érintett szereplők saját piacaikon lényegében monopolisták, így tisztában kellett lenniük azzal, hogy megállapodásuk korlátozza a versenyt. A versenyhatóság figyelembe vette azt is, hogy 2005 végétől komoly, egymással is tudatosított szándékkal álltak elő az egyezség felbontása érdekében, ami lényegében a jogsértés tényleges hatásának hosszát az előirányzott öt év helyett háromra rövidítette.