Durvul a budapesti dugódíj

Vágólapra másolva!
Januártól nemcsak tízszeresére nő a behajtási díj a régebbi típusú IFÁK és nehéz teherjárművek után a Budapesten fuvarozó cégek számára, de márciustól menetlevéllel is kell rendelkezni a szállítóknak. A Parking Kft. a matricás rendszerhez hasonló elektromos rendszámleolvasóval szűri ki a nem fizetőket - mondta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP országgyűlési képviselője. Az erről szóló tervezetet a tervek szerint december 20-án tárgyalja a közgyűlés.
Vágólapra másolva!

Budapest vezetése hosszú idő után megtenni készül az első komolyabbnak nevezhető lépést a főváros kamionterhelésének érzhető enyhítése- s így a dugók felszámolása, de legalábbis csökkentése - érdekében. A fővárosi teherautóforgalmat szabályozó, a budapesti szocialisták által jegyzett tervezet szerint januártól tízszeresére emelkedik a behajtó teherautók után fizetendő havi tarifa. A Főpolgármesteri Kabinet ugyanis a január elsejétől átlagosn tízszeresére emeli 3,5 tonna vagy efeletti összterhelésű teherjárművek behajtási engedélyének havi díját. A szállítmányozást végző cégek ezentúl minden egyes teherjármű után kötelesek díjat fizetni.

Az elmúlt 17 évben ha tíz autóval szállított egy nyomda vagy egy gyógyszergyártó akkor is csak egy teherjármű után volt köteles fizetni - magyarázta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP Budapesti Tanácsának elnöke. A behajtási díjból befolyó várhatóan 1 milliárd forint körüli összegből P+R parkolókat, mélygarázsokat és parkolóházakat építene főváros. A kamionstoptól a város vezetése a fővárosi teherforgalom radikális csökkentését várja.

Áruszállítás csak furgonokkal lehetséges

Az MSZP budapesti elnökségének javaslatára zónákra osztják a fővárost. Az egyik egy tranzit folyosó, a piros zóna lesz, amelyen átkelhetnének a városon a kamionok az M0-ás teljes elkészültéig. Ez ez a 10-es úttól az Árpád-hídon és a Hungária-gyűrűn keresztül az M5-ös bevezető szakaszától az M0-ás útvonalat jelentené. A város elhagyására használhatnák a kamionok az ebbe torkolló főútvonalakat is.

A piros zóna azokat a területeket foglalja magába, ahol Budapestnek még el kell tűrnie a kamionforgalmat, a zöld zónában ugyanakkor semmilyen kamionforgalom nem lenne lehetséges. Ez lényegében a belvárost jelenti. Ide csak a Parking Kft. írásos, célforgalomra kiadott engedélyével hajthatnak be kizárólag furgonok - a rájuk kirótt díj megfizetése után.

Forrás: [origo]

A piros vonal jelöli a kamionosok engedélyezett útvonalait

A kettő között lenne a fehér zóna, ahol díjfizetés ellenében csak furgonok közlekedhetnének. Ide tartozik a Nagykörút vonalán kívüli terület - Budai alsórakpart, Kerepesi út, Határ út, Budán átmenő utak- csak célforgalommal menetlevél felmutatása mellett hajthatnak majd be a teherautók, külön engedéllyel. A Nagykörúton belüli zöld zónában semmilyen kamionforgalom nem lenne - mondta az [origo]-nak Burány Sándor.

A 7,5 tonnásnál nehezebb járművek csak kivételes esetben (például építkezés vagy különleges áruszállítás), külön díjfizetés ellenében hajthatnának be. Az áruszállítás kizárólag kisteherautókkal valósulhat meg.