Története során idén először csökkentek a DVD-eladások az Egyesült Államokban - írja a New York Post. Míg tavaly még 16 milliárd dollárt fizettek ki az amerikai DVD-vásárlók, idén ennél legalább két százalékkal kevesebbet költenek. Az elemzők riadót fújtak.

A DVD-biznisz a filmipar legnagyobb profitgyára, hiszen a mozis bevételeken a stúdióknak osztoznia kell a filmszínházakkal, míg a lemezeladásokból befolyó haszon maradéktalanul a gyártók zsebébe vándorol. Igaz, hogy az év második felének legnagyobb mozislágerei még csak most kerül a polcokra, de az utóbbi évek tendenciáját látva az ünnepek előtti vásárlói roham sem tud már eleget lendíteni a bolton. "Egy nagy film korábban húszmillió DVD-példányban is elfogyott, a vezető filmek manapság a tízmilliós eladásért küzdenek" - idézte az újság az egyik elemzőt.

Az üzleti jóslatok szerint a teljes házimozi-iparág (beleértve a video- és DVD-eladásokat, valamint a kölcsönzést) 2007-ben 23 milliárd dolláros bevétellel zár, ami a tavalyihoz képest 1 milliárdos visszaesést jelent. A szakértőket nem érte váratlanul a csökkenés: az internet előretörése, a filmek letölthetősége, a videojátékok konkurenciája - mind előrevetítették a hullámhegyen átlendült iparág kasszájának lassú apadását.

Európában ugyanakkor idén várhatóan 8 százalékkal több lemezt adnak el, mint tavaly, ami a bevételeket tekintve 0,6 százalékos emelkedést eredményez - számolt be róla a minap a Variety című mozis szaklap a DVD-ipar helyi illetékeseinek becsléseire hivatkozva. Az iparág elemzői a DVD hardvereladásaiból is növekvő hasznot regisztráltak a kontinensen: 2006-hoz képest idén már eddig is 3,4 százalékkal több DVD-lejátszót és -felvevőt (összesen 31,5 milliót) adtak el.