Jövőre nyereséges lehet a MÁV

Vágólapra másolva!
A MÁV-csoport idei várható 27 milliárd forintos vesztesége mintegy 50 milliárd forintos eredményjavulást jelent a 2006. évhez képest - mondta Heinczinger István, a vasúttársaság vezérigazgatója. A MÁV mindent megtesz annak érdekében, hogy a cégcsoport pozitív nullszaldós eredményt érjen el.
Vágólapra másolva!

A MÁV Cargo értékesítésének jövő évre esedékes 102,5 milliárd forintos bevétele 60-70 milliárd forint eredményjavító tényezőt jelent. Az eredményjavuláshoz hozzájárul, hogy 2008-ban az egyik legelismertebb nemzetközi tanácsadó cég átvilágítja a MÁV-ot, feltárja a tartalékokat. A racionalizálási intézkedésektől 2010-ig 20 milliárd forint megtakarítást vár a MÁV.

A 2008. évi gazdálkodást várhatóan rontja majd az energiaárak emelkedése. A menedzsment a pesszimista forgatókönyv szerint mintegy 30 százalékos áram-áremelkedéssel számol, a gázolaj ára a számítások szerint 6 százalékkal emelkedhet. A MÁV évi 34 milliárd forintot költ villamosenergia, és gázolaj beszerzésre. Az áramköltségek elérik a 24 milliárd forintot, a többi a dízelvontatáshoz felhasznált gázolaj beszerzési értéke. Az energiaárak emelkedése mintegy 7 milliárd forinttal ronthatja az eredményt 2008-ban - mondta a vezérigazgató.

Heinczinger István elmondta, hogy jövő év elején létrejöhet az állam és a MÁV közötti közszolgáltatási szerződés, amely a személyszállítás területére minőségi paramétereket határoz meg, azaz látszik majd, hogy a rendelkezésre álló forrásból milyen színvonalú vasúti személyszállítás valósul meg.

Jövőre folytatódik a MÁV szervezeti átalakulása. A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy 2006 január elsejétől önálló társaságként működik a MÁV Cargo, 2007 július elsejétől a személyszállítási tevékenység lett önálló a MÁV-START révén. Jövő év január elsejétől indul a vontatási tevékenységet összefogó MÁV Trakció Zrt., illetve a gépészeti szakágat tömörítő MÁV Gépészeti Zrt. A tervek szerint 2008 áprilisában az északi, illetve a szolnoki járműjavítók beolvadnak majd a gépészeti vállalatba. Ezt követően a MÁV Zrt.-hez az infrastruktúra tartozik majd.

A vezérigazgató szerint 2009 elején kell majd eldönteni, hogy milyen legyen, és hogyan épüljön fel a MÁV-holding. Egyik lehetőség, hogy a vagyonkezelést, pénzügyi ellenőrzést ellátó szolgáltató központ egy önálló holding szervezetben legyen, a másik lehetőség az, hogy az infrastrukrúra a vasúton belül marad.