Eredetileg azzal a céllal hoztak létre négy éve az úgynevezett Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázist (EMMA), hogy a különböző hatóságok könnyen hozzáférhessenek a foglalkoztatással kapcsolatos adatokhoz. Minden munkáltató köteles volt 2004. májusától kezdődően minden munkaviszony létesítését, illetve megszűnését a nyilvántartásba bejelenteni. Az EMMA alapját az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) 2002-es és 2003-as adatai, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) 2004-es adatai képezték.
Tavaly januárban tulajdonképpen megszűnt az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás, annak adatai ugyanis teljes egészében az APEH rendszeréhez kerültek át. Ezzel egyidejűleg nem csökkentek a munkaadók adminisztrációs terhei, csupán annyi változás következett be, hogy az EMMA helyett már az adóhatósághoz kellett és kell manapság is a bejelentési kötelezettséget teljesíteni. Erre legkésőbb a biztosítási jogviszony első napján, de még a foglalkoztatás megkezdése előtt kell sort keríteni.
Titkos jelszó szükséges
Az EMMA adatait - amíg önálló nyilvántartásként létezett - mind a munkavállalók, mind pedig a munkáltatók lekérdezhették akár az interneten keresztül, akár a munkaügyi központokban személyesen. Múlt év januárjától azonban ez is megváltozott. A munkáltatók és a kifizetők az elektronikus havi bevallásban közölt adataikhoz a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül, a bevalláshoz használt egyedi azonosítóval és titkos jelszóval most is hozzáférhetnek, a munkavállalók lekérdezési lehetősége azonban az EMMA adatbázis APEH-hoz történő átadásával megszűnt.
A dolgozói oldal részéről folyamatosan jelentkezett ugyanakkor az igény, hogy az APEH tegye lehetővé a foglalkoztató által bejelentett munkaviszonyadatok internetes elérhetőségét. Ezekre az elvárásokra válaszolva az adatkezelő szervezetek jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az ügyfelek gyors és pontos kiszolgálása érdekében - adta hírül a napokban az APEH.
Bárki hozzáférhet a saját magát érintő információkhoz
Az EMMA felé eredetileg csak a munkaadóknak kellett adatot szolgáltatniuk, az adóhatósági nyilvántartás felé ellenben a kifizetők is kötelesek bejelentést tenni. Ebből következően a saját adataik lekérdezésére nyitva álló lehetőség az EMMA által biztosítottnál szélesebb körben áll rendelkezésre.
Mostantól azok adózók is hozzáférhetnek már a saját adataikhoz, akik rendelkeznek az okmányirodai regisztrációval (egyedi azonosítóval és titkos jelszóval). A munkaviszonnyal kapcsolatos információk a kormányzati portálon az e-BEV szolgáltatások linkjén, azon belül pedig a Járulékadat-kivonat fülre kattintva kérdezhetők le. A munkavállalók ügyfélkapus hozzáféréssel ellenőrizhetik az aktuális biztosítási jogviszonyukat érintő adatokat is (illetve a munkaviszony adatokat) a www. magyarorszag.hu oldalon a Tajszolgáltatások menüpont alatt. A TAJ-szám lekérdezése az ÁFSZ portálról (www.afsz.hu) az Álláskeresők blokkon belül a Hasznos tudnivalók-Aktuális biztosítási jogviszony lekérdezése útvonalon is elérhető.