Fizetés nélkül is élhet a kötelező

Vágólapra másolva!
Annak ellenére, hogy díjfizetés hiányában január utolsó napján lejár a biztosítót váltó autósok kötelező gépjármű felelősségbiztosítójának helytállása, akkor sem kell aggódniuk, ha addig nem kapják meg a csekket, vagy számlát az új biztosítójuktól - évek óta bevett gyakorlat, hogy az adminisztrációval késedelembe eső biztosítók haladékot adnak a fizetésre.
Vágólapra másolva!

Nem árt azonban az óvatosság, bajba is kerülhet az, aki január 30-ig nem fizeti be az idei kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) első díját - hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége.

A kgfb-ről szóló kormányrendelet úgy intézkedik, hogy a díjfizetés az adott időszak első napján esedékes, de a biztosító 30 napig köteles helytállni díjfizetés nélkül is. Ez a múlt év végén biztosítót váltott autósok esetében azt jelenti, hogy az új biztosító részére január 1-én kellett volna az első havi, vagy negyedéves díjat megfizetni, ennek hiányában a biztosító még január 30-ig kifizeti a bekövetkezett károkat, de utána megszűnik a szerződés. Márpedig Magyarországon autó biztosítatlan nem maradhat, így akinek díjnemfizetés miatt szűnik meg a szerződése, annak kötelező visszatérnie a megszűnéskori biztosítójához.

Mióta a kgfb piac szabad, és a díjakat a biztosítók maguk kalkulálják, évek óta egyre többen váltanak biztosítót (a múlt év végén körülbelül 700 ezren tették ezt). A biztosítók ilyenkor nem tudják adminisztrációval követni a váltást, így szükségképpen késve küldik ki - akár több százezer ügyfelüknek - a díjfizetésről a csekket, vagy pedig a számlát. (Nem véletlenül szorgalmazzák a nagyobb biztosítók és internetes alkuszok azt, hogy szűnjön meg az év végi kgfb kampány. Helyette - akár a casco biztosításnál - a megkötés időpontja legyen a biztosítás évfordulója.)

Az Aegon Biztosító máris jelezte, hogy március 20-ig haladékot ad az első negyedéves díjfizetésre. "A díjhalasztásról január végéig igazolást küld a biztosító, amivel március 20-ig díjfizetés nélkül is kockázatban áll a cég, így nem fordulhat elő, hogy anyagilag közvetlen felelősséget kell vállalnia ügyfelének az ebben az időszakban okozott károkért" - áll a közleményben.

Az Aegon azzal magyarázza a késedelmet, hogy ők maguk is késve kapják meg a korábbi biztosítótól a bónusz-málusz igazolásokat, amelyeket most először, a régi és az új biztosító intéz egymás közt (nem az ügyfélnek kell beszerezni és továbbítani azt). Az ügyintézés idejét növeli, hogy - szintén először - a múlt év végéig bekövetkezett károk alapján minősítik a biztosítók az ügyfeleiket. Így aki november végén kötött új biztosítást és megadta a bónusz-málusz besorolását, nem biztos, hogy az lesz a végleges besorolása, hiszen az év végéig még okozhatott kárt.

A múlt évben is több biztosító adott fizetési halasztást az ügyfeleinek, vélhetően most sem az Aegon lesz az egyetlen, aki ezt fogja tenni.