Egyelőre csak túlélnek a hazai síközpontok

Vágólapra másolva!
Az idei télen a becslések szerint 16 milliárd forintot költenek a magyarok síelésre. Ebből azonban mindössze 400-450 millió forintot hagynak  a hazai síközpontokban. Bár a télnek még nincs vége, a magyar sípályák üzemeltetőinek többsége jó eséllyel mínusszal zárja a szezont. Hiába volt már tavaly novemberben kedvező az idő, a pár hetes hideg még mindig kevés ahhoz, hogy Ausztria, Szlovákia, valamint Franciaország helyett a Kékestetőt vagy Mátraszentistvánt válasszák a sízők. A magyar pályafenntartók nem adják fel, tovább fejlesztenek.
Vágólapra másolva!

A hazai sícentrumok többségében az elmúlt években több százmillió forintot ruháztak be az üzemeltetők, hogy itthon tartsák a téli sportok szerelmeseit. A magyar pályákat fenntartó vállalkozások ennek ellenére sem láthatják biztosnak a jövőt, a szomszédos - osztrák, szlovák, szlovén - síközpontok szinte egyikével sem tudnak érdemben versenyezni. Már csak a kedvezőtlenebb adottságok miatt sem.

A hazai síelők többsége az internet segítségével a webkamerák által nyújtott képek alapján döntik el, hogy hol síelnek, ha itthon keresnek lehetőséget. Ha kevés a hó vagy hosszabb szabadságra készülnek, még mindig a külföldi hegyeket veszik célba a magyarok.

Idén várhatóan 16 milliárd forintot költenek a téli sportok szerelmesei. Ebből csupán 400-450 milliót hagytak a hazai sícentrumokban. A sípálya üzemeltetők nem adják fel, és bíznak egy jó tél megérkezésében, amely segíthet kiheverni a lanyha, mindössze 20-25 millió forintos összforgalmú tavalyi szezont. Kérdés persze, hogy meddig tudnak várni erre.

Jó kezdet, a folytatás viszont harmatgyenge

Az egyik legnagyobb volumenű fejlesztést a Veszprém megyei Eplényben végezték, az új eszközöket azonban csak idén tudták igazán kipróbálni a 400 millió forintból megvalósított fejlesztéseket, hiszen tavaly az évszázad egyik legmelegebb tele volt.

Nagyon jól indult az idei tél, novemberben már telt házas napok voltak, a forgalom naponta 1000-1500 fő volt - mondta az [origo]-nak Schönig Márton, az RFV Sípálya Kft. ügyvezető igazgatója. Ha a meterológiai előrejelzéseknek hinni lehet és tényleg hideg lesz, ez két hét múlva megismétlődhet. A pálya jó minőségét nagyrészt 20 hóágyúval érték el. Ugyancsak jól debütáltak az újonnan épült kiszolgálóegységek is. Az eplényiek az alpesi sízők igényei szerint építettek panziót és éttermet, és egy csákányos síliftre is futott a beruházásból.

Forrás: [origo]

Az éjszakai síelés is nagyon vonzó

Schönig szerint annak ellenére sem nem lesz nyereséges az idei tél - inkább enyhe ráfizetéssel zárnak -, hogy a szezonból még 4-5 hét hátravan, és egy komoly verseny is lesz február 24-én. A verseny inkább viszi, mint hozza a pénzt, de a reklám szempontjából mégis megéri. A sportolók ugyanis még mindig külföldön készülnek fel, de az ilyen versenyeken láthatják, hogy mire képesek a magyar pályák, és persze vizsgáznak a kiszolgálóegységek is.

A pályákat nyáron sem zárják be, sőt, más sportágak szerelmeseit is szeretnék Eplénybe csábítani - magyarázta az ügyvezető. Mountainbike-pályává alakítják át a hegyek lankáit, és ha minden jól megy, akkor a szövetséggel együtt komoly bajnokságokat is rendeznek. Ezzel jelentősen javulhat az új kiszolgálóegységek kihasználtsága. Annál is inkább, mert az üzemeltető egy újabb beruházáson töri a fejét: pályázni szeretne egy beülős liftre, amely csaknem 500 millió forintba kerül. Árakat egyébként nem emeltek, sőt bevezették az órákra lebontott jegyeket. Egy kétórás jegy így kétezer, míg egy négyórás 3200 forintba kerül egy felnőttnek.

Komoly tervek Mátraszentistvánon

Jelenleg jó minőségűek a pályák, és szinte az összes lift üzemel Mátraszentistvánon, ahol az elmúlt napokban friss hó is hullott - mondta az [origo]-nak Kőrösi Imre, a pályát üzemeltető Digitroll Kft. ügyvezető igazgatója. A jó minőséget inkább a hóágyúknak köszönhetik, amelyeket akkor indítanak, ha a hőmérő higanyszála nulla fok alá ereszkedik. Az idei szezonban már 8 hóágyú dolgozik. A síparkban az idei szezonban is a 7 pályából 1 fekete, 3 piros és két kék pálya üzemel. Oktatópark, síóvoda és esti sízési lehetőség is a vendégek rendelkezésére áll.

A javuló és bővülő szolgáltatások ellenére a magyar családok még mindig csak legfeljebb 2-3 napot töltenek el itt. A forgalom felét a hétvégék teszik ki, egy jobb napon 2000-2500 síző váltott napi jegyet.

Az üzemeltetők az elmúlt években csaknem háromszázmillió forintot költöttek a pálya fejlesztésére és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra bővítésére. A bár és az étterem együttvéve jelenleg 90 fő kiszolgálására alkalmas, a tervek szerint még 20-22 millió forintot költenének ezekre.

Felnőtt napijegy-bérlet árak (Ft)Gyermek napijegy-bérlet ára (Ft)VilágításHóágyúPályák száma
Mátraszentistván

4600

3200

van

van

6

Kékestető

4000

3000

van

van

4

Eplény

4500

3400(diák)

van

van

5

Bánkút

4000

-

van

kevés

8

Visegrád

3500

2500

van

van

5


A hóágyú- és étteremfejlesztés mellett szeretnék beindítani a hazai viszonylatban egyedülálló csúszdaparkot. Az itt működő csúszdák ugyanis télen is üzemelhetnének. Ahogy a sípályákon, itt is lift szállítja fel a csúszdázókat, ami egy varázsszőnyeghez hasonlóan állva viszi fel az utasokat. A fejlesztések azonban további 24 millió forintot igényelnének. Az idei beruházási célok között a gyermek sípark fejlesztése is szerepel. Összesen 150 millió forintra pályáznak az észak-magyarországi területfejlesztési alapból, a többit pedig önerőből állnák - fogalmazott Kőrösi Imre.

Mindezek fontosak ahhoz, hogy Mátraszentistván az él- és tömegsport fellegvára legyen. A szervezők egy igen komoly versenyre is készülnek: még február végén a hazai országos alpesi bajnokság műlesiklófutamának adnak otthon, ami már hivatalosan is a pontszerző versenyek közé számít. Nyáron - hasonlóan Eplényhez - ugyancsak a lejtők adta lehetőségeket próbálják felkínálni azoknak, akik szeretnek kalandparkban kikapcsolódni. A kerékpározás mellett íjazást és egyéb olyan programokat is szerveznek, amelyeket a cégek akár el is számolhatnak egy-egy csapatépítés során.