Üres benzinkutakra és üres polcokra is számíthatnak két hét múlva a budapestiek a védett övezetben, ha nem sikerül március elsejéig megállapodni a fuvarozó szervezeteknek egyes zónák eltörlésében a főváros vezetésével - tudta meg az [origo]. Az egyeztetések ugyan még hétfőn is folynak, de a zónákat jelölő új KRESZ-táblák felszerelését is megkezdik. Ha kisebb finomítások történnek is még, a zónarendszer március elsején életbe lép és a Parking Kft. a matricás rendszerhez hasonló elektromos rendszámleolvasóval szűri ki a nem fizetőket, a jobb levegő és a kisebb dugó érdekében - mondta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP országgyűlési képviselője.

Március elsején annak ellenére mindenképpen életbe lép az új budapesti behajtási rendszer, hogy számos kérdésről még folynak az egyeztetések - mondta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP Budapesti Tanácsának elnöke, a fővárosi rendelettervezet berejesztője. A közgyűlés által december utolsó napjaiban elfogadott és januártól érvényes megemelt tarifákat március elsejétől "veszi komolyan" a főváros. A jövő hónap első napját követően tényleg csak az a teherjármű hajthat be egyes zónákba, amelyik megfelelő behajtási engedéllyel rendelkezik. Ahogy az [origo] is megírta a fővárosi teherautóforgalmat szabályozó 74/2007. számú rendelet szerint januártól tízszeresére emelkedett a behajtó teherautók után fizetendő havi tarifa.

A főpolgármesteri kabinet ugyanis december 28-i közgyűlésén átlagosan tízszeresére emelte a 3,5 tonna vagy efeletti összterhelésű teherjárművek behajtási engedélyének havi díját. A szállítmányozást végző cégek március 1-től minden egyes teherjármű után kötelesek díjat fizetni és behajtási engedélyt kérni a zónákra osztott Budapesten. Az új rendszer szerint az jár jól, aki kisebb autóval fuvaroz és többször fordul vagy a nagyobbat lényegesen jobban megrakja áruval.

A főváros ragaszkodik a zónákhoz

Az elmúlt 17 évben nem változott a teherjárművek után fizetett díj, csak az autóforgalom, ami mára elviselhetetlen lett, ezen próbál enyhíteni az új rendelet - magyarázta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP Budapesti Tanácsának elnöke. Hosszas szakmai egyeztetések után döntött a közgyűlés, hogy mérsékelni kell az elviselhetetlen kamionforgalmat, ezért is szavazta meg a közgyűlés az új behajtási rendszert.

Forrás: Fővárosi Önkormányzat

                                     Megnézheti nagyobban a tarifákat!

A behajtási díjból befolyó, várhatóan 1 milliárd forint körüli összegből P+R parkolókat, mélygarázsokat és parkolóházakat építene a főváros. A kamionstoptól pedig a város vezetése a fővárosi teherforgalom radikális csökkentését várja.

Elfogadhatatlan és sokkal nagyobb káosszal jár az új zónarendszer, mint a jelenlegi közlekedés - vélekedett az [origo]-nak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese, Karmos Gábor szerint. A védett övezetben van 190 benzinkút, amelyeknél tavaly 638 millió liter üzemanyagot vásárolt a lakosság. Ekkora mennyiséget nem lehet kisteherautóban, kannákkal leszállítani, így ha maradnak az eredeti díjjak és a zónák, akkor ellátási gondokra lehet két hét múlva számítani - mondta Karmos Gábor.