Üres benzinkutakra és üres polcokra is számíthatnak két hét múlva a budapestiek a védett övezetben, ha nem sikerül március elsejéig megállapodni a fuvarozó szervezeteknek a főváros vezetésével egyes zónák eltörléséről - tudta meg az [origo]. Az egyeztetések ugyan még hétfőn is folynak, de a zónákat jelölő új KRESZ-táblák felszerelését is megkezdik. Ha még történnek is kisebb finomítások, a zónarendszer március elsején életbe lép és a Parking Kft. a matricás rendszerhez hasonló elektromos rendszámleolvasóval szűri ki a nem fizetőket - mondta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP a zónarendelet tervezetének beterjesztője.

Március elsején annak ellenére mindenképpen életbe lép az új budapesti behajtási rendszer, hogy számos kérdésről még folynak az egyeztetések - mondta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP Budapesti Tanácsának elnöke, a fővárosi rendelettervezet beterjesztője.

A közgyűlés által december utolsó napjaiban elfogadott és januártól érvényes megemelt tarifákat március elsejétől "veszi komolyan" a főváros. A jövő hónap első napját követően tényleg csak az a teherjármű hajthat be egyes zónákba, amelyik megfelelő behajtási engedéllyel rendelkezik. Ahogy az [origo] korábban megírta, a főpolgármesteri kabinet hosszas szakmai egyeztetések után december 28-i közgyűlésén a fővárosi teherautóforgalmat szabályozó 74/2007. számú rendeletével januártól átlagosan tízszeresére emelte a behajtó teherautók után fizetendő havi tarifát.

 

A régi és az új tarifák

(forint)

Forrás: Fővárosi Önkormányzat

Megnézheti nagyobban a tarifákat!

 

A szállítmányozást végző cégek március 1-től minden egyes teherjármű után kötelesek díjat fizetni és behajtási engedélyt kérni a zónákra osztott Budapesten. Az új rendszer szerint az jár jól, aki kisebb autóval fuvaroz és többször fordul vagy a nagyobbat lényegesen jobban megrakja áruval.

A főváros ragaszkodik a zónákhoz

Az elmúlt 17 évben nem változott a teherjárművek után fizetett díj, csak az autóforgalom, ami mára elviselhetetlen lett, ezen próbál enyhíteni az új rendelet - magyarázta az [origo]-nak Burány Sándor, az MSZP Budapesti Tanácsának elnöke. A behajtási díjból befolyó várhatóan 1 milliárd forint körüli összegből P+R parkolókat, mélygarázsokat és parkolóházakat építene a főváros.

 

Korlátozott övezetek

 

Zóna

Érvényes (óra)

3,5 tonna
Buda

A Bem rakparttól szinnte valamennyi utca-Krisztina körút-Moszkva tér-Margit körút-Bem József utca-Tölgyfa utca-Margit körút által határolt terület, valamint a határoló utak közül a Bem rakpart, a Jégverem utca, a Fő utca, a Clark Ádám tér, a Lánchíd utca, az Ybl Miklós tér, a Várkert rakpart, a Döbrentei tér, a Szent Gellért rakpart, a Szent Gellért tér és a Műegyetem rakpart.

07-18

22-05

Kelenvölgy Kővirág sor-Gépész utca-Bazsalikom utca-Csákvár utca-Szattyán utca-Egér út-Balatoni út-Bódog utca-Horogszegi határsor-Ady Endre utca által határolt terület.

00-24

Pest Szent István körút-Blaha Lujza tér-József körút-Ferenc körút-Boráros tér-Közraktár utca-Csarnok tér-Pipa utca-Vámház körút-Fővám tér-Belgrád rakpart-Március 15. tér-Belgrád rakpart-Eötvös tér-Roosevelt tér-Széchenyi rakpart-Markó utca-Balassi Bálint utca-Jászai Mari tér által határolt terület, valamint a határoló utak közül a Belgrád rakpart, az Eötvös tér, a Roosevelt tér és a Széchenyi rakpart.

07-18

Dél-Pest Határ út-Tompa utca-Vak Bottyán utca-Derkovits Gyula utca-Nefelejcs utca-Dózsa György út-Hunyadi János utca-Nagykőrösi út által határolt terület.

00-24

7,5 tonna
Pesterzsébet Határ út-Helsinki út-Wesselényi utca-Lenke utca-Bólyai János utca-Vágóhíd utca-Alsó határút-Köves út-Szentlőrinci út-M5 autópálya bevezető szakasza-Nagykőrösi út által határolt terület.

00-24

12 tonna
Észak-Buda Kivéve: Lajos utca és a Pacsirtamező utca

00-24

Dél-Buda Kivéve: Budaörsi út

00-24

Kelenföld-Albertfalva

Budafoki út-Hengermalom út-Nándorfejérvári út-Than Károly utca-Borszéki út-Etele út-Etele tér-Kelenföldi út-Csóka utca-Bartók Béla út-Sárbogárdi út-Dombóvári út által határolt terület.

00-24

Őrmező Balatoni út-Boldizsár utca-Péterhegyi út-Őrmezei út által határolt terület.

00-24



 

Elfogadhatatlan és a jelenleginél sokkal nagyobb káosszal jár az új zónarendszer - vélekedett az [origo]-nak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese, Karmos Gábor. A védett övezetben van például 190 benzinkút, amelyeknél tavaly 638 millió liter üzemanyagot vásárolt a lakosság. Ekkora mennyiséget nem lehet kisteherautóban, kannákkal leszállítani, így ha maradnak az eredeti díjak és a zónák, úgy ellátási gondokra lehet két hét múlva számítani - mondta Karmos Gábor.