Vágólapra másolva!
A tavaly év eleji viszonylagos, de alaptalan lelkesedésen messze túljutva, ősz óta igen gyenge a német fogyasztók hangulata. A márciusi hangulatmutató 4,5 pont lett, a februári és a januári, szintén egyformán 4,5-4,5 pont után - közölték a felmérést készítő GfK piackutató intézetben szerdán. Az elemzők 4,4 pontot vártak márciusra.
Vágólapra másolva!

A decemberi mutató 4,4 pont volt, a novemberi 4,8 pont , míg 2006. novemberre és decemberre 9,1-9,1 pont volt a fogyasztói hangulatmutató, tavaly januárra 8,5 pont.

A müncheni Ifo gazdaságkutató intézet üzleti bizalmi mutatója, hétezer német feldolgozóipari, építőipari, nagy- és kiskereskedelmi vállalat megkérdezése alapján, februárra 104,1 pontra javult a januári 103,4 pontról, közölték kedden az Ifo-nál.

A mutató 2006. decemberben, 108,7 ponton, 1991. február óta a legmagasabban volt. Azóta, hullámzón bár, de tavaly decemberig csökkent, 103,0 pontra, majd azóta kissé javult.

A mannheimi Európai Gazdaságkutató Központ (ZEW) hat hónapra előre tekintő németországi konjunktúra- és üzleti hangulatmutatója, mintegy háromszáz intézményi befektető és közgazdász véleménye alapján, februárra mínusz 39,5 pontra emelkedett a januári mínusz 41,6 pontról, amely 1993. február óta a legalacsonyabb volt. A mutató történelmi középértéke februárral együtt plusz 30,7 pont.

A hangulatmutatók azt jelzik, hogy a "nem elsőrendű válság" és az idén várható gazdasági lassulás miatt még erős a borúlátás, de a legnagyobb ijedtség már elmúlt. A várakozások az egy évvel korábbi reményekhez képest jóval alacsonyabb szinteken stabilizálódtak, illetve kissé javulnak, abból a felismerésből, hogy a helyzet egyelőre nem is olyan rossz, mint korábban gondolták. Az Ifo hangulatmutatót például a jelenlegi helyzet megítélése emelte meg, miközben a távolabbi kilátások részmutatója még valamelyest romlott.