A közlekedésre jut a legtöbb uniós pénz

Vágólapra másolva!
Közlekedésfejlesztésre 2007-2013 között mintegy 1703,2 milliárd forint áll rendelkezésre, amely egyben az Új Magyarország Fejlesztési Terv legnagyobb pénzügyi kerete. Az uniós forrás jelentős részét gyorsforgalmi útra- és főúthálózatra, valamint vasúti fejlesztésre költik majd. Ugyanakkor a program kiemelt figyelmet szentel a kötött pályás városi közlekedés fejlesztésére is.
Vágólapra másolva!

A közlekedésfejlesztési programnak jelenleg összesen 72 kiemelt projektje van. A kiemelt projektek nevesítéséről stratégiai fontosságuk miatt a magyar kormány dönt. A projektek kivitelezése már nyáron indul, a nagy többségük viszont 2009-től.

Ezek között lesz többek között az M0-s körgyűrű déli szektorának, az M43-as gyorsforgalmi út Szeged-Makó közötti szakaszának megépítése. A beruházási értékük miatt nagyprojekteknek minősülő fejlesztések esetében az Európai Bizottság jóváhagyása is szükséges, emiatt esetükben jócskán meghosszabbodik az előkészítési, a jóváhagyási időszak. Idén legalább 10 nagyprojekt támogatási kérelem benyújtását tervezi hazánk Brüsszelben. Ide tartozik a három nagyváros (Szeged, Miskolc, Debrecen) villamos korszerűsítése, Záhony komplex fejlesztése és a 4-es metró beruházás is.

Márciusban több út projekt közbeszerzési pályázata is elindul a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) előkészítésében. Az útfejlesztések, amelyek várhatóan még a nyáron elkezdődnek, elsősorban elkerülő szakaszok létesítésére, burkolat megerősítésekre, illetve egyes szakaszok négy sávra bővítésére fókuszálnak.

A MÁV Zrt. átszervezése után idén a vasúti fejlesztéseknél is fel gyorsulnak a beruházási munkálatok, amely az Európai Bizottság részéről elvárás - mondta Galovicz Mihály a KözOP Irányító Hatóságának vezetője. A jóváhagyott operatív program szerint ugyanis egyenlő ütemben, egyenlő mértékben kell haladnia a magyarországi közúti és - vasúti programoknak. Ezen a téren a legnagyobb fejlesztés a Kelenföld-Székesfehérvár vonal felújítása, a Budapest-Lökösháza szakasz korszerűsítése, a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasúti pálya fejlesztése.

A közeljövőben továbbá 14 milliárd forintos forrás nyílhat meg kerékpárút-fejlesztésekre, a már tavaly meghirdetett regionális jelentőségű kerékpárút-fejlesztési pályázatok mellett, mind a hét régióban, valamint szeptember 1-től további 17 milliárd forintos keretből pályázhatunk logisztikai fejlesztésekre.