Óriásbírság társkereső hirdetések miatt

Vágólapra másolva!
A Digitánia nevű cég társkereső hirdetéseiben esetenként a fénykép és a hozzá tartozó szöveg nem volt valódi - állapította meg a GVH. A hivatal a kiszabható maximális, 64 millió forintos bírság mellett döntött.
Vágólapra másolva!

A versenytörvény szerint kiszabható lehető legmagasabb, éves nettó árbevételének 10 százalékát kitevő bírságot köteles fizetni a Digitánia Kommunikációs Zrt. - döntött a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A társaság "SMS magic" nevű társkereső szolgáltatásának reklámozásával tévesztette meg a fogyasztókat. Emiatt 63 millió 990 ezer forintra büntették.

A norvég Telenor (a Pannon anyacége) tulajdonában álló, elsősorban tartalomszolgáltatással foglalkozó Digitánia Zrt. 2006 júniusában kezdte különböző újságokban reklámozni "SMS magic" fantázianevű társkereső szolgáltatását. A hirdetésekben jellemzően több hölgy fényképe látható, mellettük 1-2 mondatos bemutatkozó szöveggel. A szolgáltató arról tájékoztatta még a fogyasztókat, hogy hogyan válaszolhatnak sms-ben a hirdetésre és mennyit kell fizetni egy ilyen üzenetért (240 forint plusz áfa).

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a reklámokban megjelent hölgyek fotói nem minden esetben voltak valósak, azokat gyakran reklámügynökségek készítették. Ugyancsak nem mindig volt valós a hölgyek bemutatkozó üzenete, mert azokat sokszor a szolgáltató a "kreatív kampány részeként" alakította ki.

Ügyfelei számára a Digitánia Zrt. nem biztosította, hogy minden esetben a fényképen szereplő hölgyekkel léphessenek kapcsolatba vagy a szöveges ismertetőkben megjelölt személyekkel ismerkedjenek, hiszen a képek illusztrációk, a szövegek pedig a szolgáltató reklámüzenetei voltak.

A GVH megállapította, hogy a szolgáltatás működését a Digitánia erősen manipulálta. A vállalkozás azt sem bizonyította, hogy a létező hölgyek valóban hozzájárultak ahhoz, hogy saját fotójuk helyett más kép jelenjen meg. Ám ezen esetek igazolása sem változtatott volna azon a helyzeten, hogy sem a hirdetések szövegei, sem a megjelent képek nem valóságosak, így a Digitánia megtévesztette a fogyasztókat.

Mivel a társaság hirdetései nagyszámú fogyasztóhoz jutottak el, és hosszú időn keresztül voltak elérhetők, ráadásul az "SMS magic" elnevezésű társkereső szolgáltatásának egész üzletpolitikája a jogsértő magatartásra épült, a GVH a lehető legsúlyosabb bírságot szabta ki a Digitánia Zrt.-re.

A vállalkozásnak az utolsó hitelesen lezárt üzleti éve nettó árbevételének 10 százalékát, azaz 63 millió 990 ezer forintot kell bírságként befizetnie.