Tovább csökkent a kis boltok száma

Vágólapra másolva!
A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszert és vegyiárut értékesítő kiskereskedelmi láncok tizenötös ranglistájának élén - olvasható a Nielsen piackutató rangsorában, amit a vállalatok saját közlése, és becslések alapján állítottak össze. A Tesco 554,9 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, az előző évi 544 milliárd után, a lista végén álló Héliker 9,2 milliárd forint bevételt könyvelhetett el.
Vágólapra másolva!

A Tesco-Global Áruházak összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtet az év végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi; egy év alatt tizenegy hiper- mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott. A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárddal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. Egy év múlva a rangsor a Spar további erősödéséről tanúskodik majd; hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus-lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.

Különleges magyar helyzet

A CBA 2924, a Co-op 5283 és a rangsorban utánuk következő Reál 2310 üzlete együttesen a hazai élelmiszerbolt hálózat több mint 10 500 egységet jelenti. Így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat felét képviselik. A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója kivételes helyzet Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.

Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok. Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly 2 százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly. Említést érdemel két nagykereskedelmi (Cash&Carry) lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.