A nemzetközi átlagot jóval meghaladó, rohamos ütemben nőtt tavaly a személy- és tehergépkocsi-gyártás Közép- és Kelet-Európában  - állapította meg a UnitCredit Bankcsoport elemzése, amely szerint a leggyorsabb ágazati növekedés Magyarországot és Szlovákiát jellemezte.

A közzétett adatok szerint a térségben összesen 6,2 millió személy- és teherautót állítottak elő 2007-ben, 18,7 százalékkal többet, mint tavalyelőtt.

Világméretekben az autóipari termelés 5,5 százalékkal bővült tavaly. A növekedés egynegyedét a KKE-országok adták - mutatott rá a bankcsoport regionális elemzője a Der Standard osztrák lap szerdai számában.

A legújabb adatok jól tükrözik a térség növekvő fontosságát a nemzetközi gépkocsigyártásban. Már a világ összes tíz vezető autóipari cégének van termelő- és összeszerelő, exportra is dolgozó egysége a régióban: az erős nemzetközi verseny ugyanis elkerülhetetlenné tette számukra, hogy a gyártás egy részét kedvezőbb előállítási feltételeket kínáló térségekbe helyezzék át. Ebből az áttelepülési folyamatból Közép- és Kelet-Európa jelentős hasznot húzott.

A UniCredit kimutatása alapján 2007-ben a "régi" európai uniós országokban 600 ezer járművel kevesebb gördült le az összeszerelő szalagról, mint nyolc évvel ezelőtt, részarányuk az összgyártásban 85-ről 73 százalékra zsugorodott.

Világviszonylatban pedig a tavaly gyártott személygépkocsik 10, míg a haszonjárművek 5 százalékát állították elő a KKE-térségben.