A japán-svéd Sony Ericsson, a nagyságra negyedik mobilkészülék-gyártó a világon, a tavalyi első negyedévinél kisebb nettó bevételt és adó előtti eredményt jelentett az idei első negyedévről szerdán.

A közepes és magas árú készülékek piaca lassulva nő ott, ahol a Sony Ericsson piaci jelenléte erős, főként Európában, és általában fékezi az értékesítést egyes alkatrészek hiánya, az eredmény növekedését pedig a több kutatási-fejlesztési kiadás.

"Tavaly a Sony Ericsson arra összpontosított, hogy növelje jelenlétét az új piacokon, és csökkentse hagyományos ráutaltságát a telített európai piacra a drága készülékeknél. Ezt a stratégiát folytatjuk, és 2011-re a világ első három gyártója között akarunk lenni" - mondta korábban a Sony Ericsson elnöke, Dick Komiyama.

Telítettebb piac, alacsonyabb eredmény

A piacmegdolgozásnak ára van: a mostani első negyedévben a cég 22,3 millió készüléket adott el világszerte, nagyjából a március közepén megjelent előzetes vállalati becsléssel összhangban, de már csak 121 dolláros átlagos listaáron a tavalyi első negyedévi 134 euró és a tavalyi utolsó negyedévi 123 euró helyett. A értékesítés mennyisége 2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, de a szezonálisan indokolhatónál is jobban elmaradt a tavalyi utolsó negyedévi 30,8 milliótól.

A nettó bevétel a tavalyi első negyedévihez képest 8 százalékkal 2,702 milliárd euróra csökkent, és szintén messze elmaradt a tavalyi utolsó negyedévi 3,771 milliárdtól. Az első negyedévi adózott eredmény 193 millió euró volt, a 150-200 millió eurós vállalati előrejelzés felső szélénél, de elmaradt mind a tavalyi első negyedévi 362 milliótól, mind az utolsó negyedévi 501 milliótól.

A cég világpiaci részesedése 8 százalékra csökkent a tavalyi utolsó negyedévi 9 százalékról.

A Sony Ericssonnál úgy becsülik, hogy a világ mobilkészülék-piaca az idén 10 százalékkal bővülhet, lassabban, mint tavaly, és a növekedés többsége a felzárkózó piacokról származhat.

Korábbi eredmények

Tavaly egész évben a Sony Ericsson 103,4 millió készüléket adott el, 38,2 százalékkal többet, mint 2006-ban, a növekedés üteme több mint kétszeresen meghaladta a világpiaci átlagot. A készülékei listaárátlaga éves átlagban 125 euróra csökkent 146 euróról. Az adózott eredménye 11,7 százalékkal 1,114 milliárd euróra nőtt 997 millióról, a bevétele 17,8 százalékkal 12 916 milliárd euróra 10 959 milliárdról.

A Sony Ericssont 2001-ben alapították az Ericsson távközlésiberendezés-gyártó és a Sony szórakoztatóelektronikai vállalat addig gyengélkedő mobilkészülék-gyártó részlegének összevonásával. A közös cég 2002-ben 241 millió eurós, 2003-ban 86 millió eurós adó utáni veszteséget szenvedett, először 2004-ben volt nyereséges.