Tavaly mintegy 40 milliárd dolláros rekordveszteséget szenvedett el a világ vezető autógyártója, az amerikai General Motors (GM). A társaság szerdán 3,25 milliárd dolláros első negyedévi veszteséget jelentett az egyszeri tételek beszámításával.

A tavalyi első negyedévben még szerény 62 millió dolláros nyeresége volt. Az egyszeri tételek nélkül 350 millió eurós volt a veszteség.

A teljes árbevétel is csökkent: 42,7 milliárd dollárra az egy évvel korábbi 43,4 milliárdról, de az elemzőknek ez az adat is megnyerte tetszését: 40,6 milliárd dolláros bevételre tippeltek. A globális autóeladások egy százalékkal estek vissza.

Szerdán a vállalat európai részlege, a GM Europe bejelentette, hogy 2012-ig 9 milliárd eurónyit fektet vezető európai márkája, az Opel fejlesztésébe, melyből 6,5 milliárd jut modellfejlesztésre, a többi viszont a németországi üzemeknek, melyek némelyikét nemrég még leépítés, bezárás, eladás fenyegetett.

A General Motors - keddi bejelentése szerint - 3500 állást megszüntet észak-amerikai üzemeiben, mert a mérséklődő kereslet miatt csökkenti kisteherautó- és terepjárógyártását. Európában azonban biztosított a termelés: a GM Europe elnöke kedden keretszerződést írt alá az Astra és Zafira márkák jövendő nemzedéke, valamint egy új terepjáró-típus gyártásáról.

A GM Europe az idei első negyedévben rekord eredményről, 572 137 eladott autóról számol be. A vállalat piaci részesedése Európában elérte a 9,6 százalékot.

Növelte részesedését az enyhén csökkenő magyar gépjárműpiacon a General Motors az első negyedében, elérve a 16,3 százalékot, tájékoztatta a GM Southeast Europe az MTI-t.

Az eredmény főleg a "volumenmárkák" sikerének köszönhető - ismerteti a közlemény: az Opel a múlt év azonos időszakához viszonyítva 2,5 százalékkal növelte részesedését, 5111-re a Chevrolet esetében a növekedés még nagyobb: 20,7 százalékkal több talált gazdára, mint 2007 hasonló időszakában, összesen 2114 darab, ami 4,7 százalékos piaci részesedésnek felel meg.