Interneten olcsóbbak a bankok

Vágólapra másolva!
Idén már lassabban bővül az internetbanki szolgáltatásokat használó magánszemélyek köre, mint az előző esztendőben. A cégek és intézmények azonban továbbra is gyors ütemben térnek át pénzügyeik internetes intézésére. A bankok sok esetben olcsóbb tarifákkal ösztönzik az ügyfeleket áttérésre.
Vágólapra másolva!

Az idén március végéig tartó 15 hónap alatt csaknem másfélszeresére nőtt az [origo] által megkérdezett 7 jelentős bank internetbanki számláinak száma. Így a negyedév végén már majdnem 1,5 millió ilyen számlát vezetnek az érintett pénzintézeteknél és tapasztalataik szerint a számlák körülbelül háromnegyedét aktívan használják is ügyfeleik.

Az internetbanki számlák száma továbbra is gyorsan gyarapszik, a gyors növekedés mögött azonban egy átrendeződés húzódik meg. Az összegyűjtött adatok szerint ugyanis a magánszemélyek estében már assul az új lehetőség terjedése, a vállalatok esetében viszont gyorsul az áttérés pénzügyeik interneten keresztüli elintézésére.

A hét bank adatai alapján tavaly 35,9 százalékkal, az idei év első három hónapjában pedig 8,1 százalékkal bővült a náluk vezetett internetbanki számlák száma. Ha az idei első negyedév tempója fennmarad, akkor idén a tavalyi valamivel felülmúló 36,6 százalékos lesz a bővülés.

A lakossági ügyfélkörben azonban az új lehetőség terjedésének lassulása figyelhető meg. Míg az előző esztendőben 35,0 százalékos az idei év első három hónapjában viszont már csak 6,6 százalékos volt a számlák gyarapodása. Hasonló ütemű bővülés estén idén csak 29,1 százalékos növekedés várható.

Ezt a folyamatot azonban ellensúlyozza, hogy a cégek és intézmények körében idén még gyorsabban terjedt az internetbank használata. Tavaly 35,9 százalékkal, az idei év első három hónapjában pedig 15,9 százalékkal bővült a náluk vezetett internetbanki számlák száma. Ha az idei első negyedév tempója fennmarad, akkor idén a tavalyi jóval túlszárnyaló 80,4 százalékos lesz a bővülés.

Az internetbanki számlák használatának terjedését használatuk gyorsasága és kényelme mellett az is elősegíti, hogy a pénzintézetek számos esetben olcsóbb kínálják a számlacsomagokat és a pénzügyi művelteket az inten keresztül bankoló ügyfeleiknek.

Az internetbanki számlák számának alakulása

Bank

Számlák száma

Változás

2006.XII.

2007.XII.

2008.III.

2007.XII./

2006.XII.

2008.III./

2007.XII.

(db)

(db)

(db)

(%)

(%)

Allianz Bank

0

5 890

10 100

-

71,5

Budapest Bank

82 000

120 000

130 000

46,3

8,3

CIB Bank

120 984

166 830

205 700

37,9

23,3

Erste Bank

83 000

120 000

131 000

44,6

9,2

K&H Bank

81 119

142 833

142 522

76,1

-0,2

OTP Bank

552 331

672 938

704 332

21,8

4,7

Raiffeisen Bank

67 106

112 179

125 558

67,2

11,9

Összesen:

986 540

1 340 670

1 449 212

35,9

8,1

Forrás: pénzintézetek

Már tavaly lassult az internetbanki ügyfélkör bővülése

Az internetbankot használó lakossági ügyfélkör bővülésnek lassulásáról számol be legfrissebb jelentésében a GKI Zrt. is. A társaság által gyűjtött adatok szerint a magyarországi pénzintézetek az előző év végén 1 millió 599 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyfelet tartottak nyilván. Ez 36 százalékkal nagyobb az előző év végi, ám csak 5 százalékkal több mint a 3 hónappal korábbi adatnál. Ugyanekkor az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma mintegy 253 ezer volt, ami az előző negyedévhez képest csaknem 8 százalékos, a korábbi évhez viszonyítva majdnem 32 százalékos növekedést takar.

A GKI gyűjtése szerint az előző esztendő végén az internetbanki ügyfelek aránya az összes internetes szolgáltatás megrendelő lakossági ügyfelekhez viszonyítva átlagosan 24,1 százalék, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan 36,3 százalék volt. A társaság előrejelzése szerint az idei év első félévének végére a lakossági internetbanki ügyfélkör nagysága várhatóan eléri az 1,7 millió főt, a vállalati ügyfélszám pedig előreláthatólag 270 ezer körül alakul majd.

Az internetes értékpapír-szolgáltatásokat nyújtó bankoknak 2007 végén csaknem 99,1 ezer lakossági ügyfelük volt. Az előző negyedévhez képest a lakossági ügyfelek száma mintegy 13 százalékkal bővült. A bankok várakozásai és a GKI becslése alapján 2008 első félévének végére ezen ügyfelek száma megközelítheti a 115 ezret, ami 40 százalékkal több mint 2007. június 30-án. A vállalati körben a világhálón keresztül elérhető értékpapír-szolgáltatásokat igénybe vevő cégek száma 3200-ra tehető 2007 negyedik negyedévében, ez a szám 2008 első félévének végére várhatóan 3500 közelébe emelkedik, ami mintegy 40 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbi állapothoz képest.

Olcsóbb az internetes ügyintézés az Allianz Banknál

Az Allianz Banknál lakossági ügyfeleinek tavaly nyáron indította el az internetbankot, a vállatok számára pedig idén február óta érhető el ez a szolgáltatás. Ennek ellenére március végén már több, mint 10 ezer internetbankot használó ügyfelük gyűlt össze. Tapasztalataik szerit internetbankos ügyfeleik jóval nagyobb arányban használják az elektronikus csatornákat (sms, telebank), és összetettebb szolgáltatásokat vesznek igénybe.

A pénzintézetnél egyenleglekérdezések, átvezetések, forint-, és devizaátutalások, rendszeres átutalások és csoportos beszedések, lekötött betétek kezelése lehetséges interneten keresztül. Tervezik még, hogy lakossági ügyfeleik számára bankkártyák kezelése, igazoláskérés, kivonatpótlás is lehetséges legyen már az idei év folyamán.

A bank egyelőre nem indított külön internetbanki számlacsomagot, de bármely számlacsomagjában alacsonyabb áron kínálja a netbankon indított forinttranzakciókat.

Korlátlan számú ingyenes művelet a Budapest Banknál

A Budapest Banknál több mint 130 ezren igényelték az internetbanki szolgáltatásokat és ügyfeleik több mint 60 százaléka rendszeresen és aktívan él is ezekkel a lehetőségekkel. A pénzintézet adatai szerint a cégek csaknem 40 százaléka, a magánszemélyeknek viszont csak 20-25 százaléka használja az internetbankot. Ennek egyik fő oka, hogy az embereket - sokszor alaptalan - félelmeik akadályozzák az ismeretlen dolgok kipróbálásában.

A bank ügyfelei elsősorban a számláik és kivonataik megtekintésére, a számlaegyenleg és a tranzakciók ellenőrzésére használják a szolgáltatást. Amennyiben ezt már megszokták és megszerették, utána következik a használat következő lépcsője, a bankkártyás műveletek, mobiltelefon-egyenlegfeltöltés, majd az átutalások.

A pénzintézet már több mint öt éve vezette be az internetes szolgáltatásokat. Az idén januárban bevezetett Budapest Internetbank 3.0 kidolgozásakor pedig a korábbinál jóval átlátható felületek létrehozást tűzték ki célul. Ezért minden, folyószámlával, bank-és hitelkártyákkal, betétekkel és a jelzáloghitelekkel kapcsolatos információt egy helyen található meg

A Budapest Banknál többek között forint- és deviza átutalások, eseti, állandó és csoportos átutalások, saját számlák közötti átvezetések számlainformáció lekérdezése, a korábbi időszakok számlakivonatainak megtekintése, bankkártya aktiválása, felfüggesztése, napi vásárlási és készpénzfelvételi limit beállítása, betétlekötés és-feltörése, hitelkintlevőség nyomon követése, csoportos beszedési felhatalmazások, kezelése On-line Mobilbank és bankkártya igénylése lehetséges.

A pénzintézet magánszemélyeknek kínált elektronikus számlacsomagja, többek között korlátlan számú ingyenes elektronikus tranzakciót és saját bankautomatából történő készpénzfelvételt tesz lehetővé. A csomaghoz dombornyomott Visa Classic bankkártya is jár Európára kiterjedő ingyenes utasbiztosítással. A mikrovállalati ügyfeleknek kínált Mikro E-csomagnál pedig kedvezményesek az utalási díjak az elektronikusan indított tranzakciók esetében, valamint díjmentes az internetbanki szolgáltatás és számlához kapcsolódó bankkártya.