Idén nyáron is bedugul a főváros

2008.05.16. 15:26

A korábbi évekhez képest jelentős csúszással, július közepén indul a fővárosi útfelújítás első üteme. Csaknem 30 kilométer út kap új útburkolatot. Az első közbeszerzési pályázatokat már kiírták, de a kivitelező cégek névsora csak egy hónap múlva derül ki. Az útfelújításokra igénybe vehető költségkeret 4,67 milliárd forint. A legnagyobb káoszt várhatóan az M0-ás autópálya félpályás kiszélesítése okozza.

Ebben az évben sem marad el a már jól megszokott fővárosi közlekedési káosz az útfelújítások miatt. Idén az útfelújításokra igénybe vehető költségkeret előzetes számítások szerint 3 milliárd forint saját forrás és 1,67 milliárd forint központi forrással kiegészített 4,67 milliárd forint, amiből 3,68 milliárd forint fordítható kivitelezésre - tudta meg az [origo]. A forráskorlát miatt csak 30 kilométer út felújítása valósulhat meg két ütemben. Az első ütem tervezése, valamint a közbeszerzés május 15-én zárult le. A kivitelezés júliusban indulhat. A kivitelező cégek neve azonban csak később derül majd ki.

Jelentősen kevesebb pénz áll rendelkezésre ebben az évben a fővárosi utak rekonstrukciójára, még a tavalyihoz képest is kevesebb, mint felére estek források. A múlt évben 10,5 milliárd forintból még 120 kilométer utat tudtak rendbe hozni. Ez azonban szintén komoly visszaesés a 2006-os 21,1 milliárd forinthoz képest, ami 200 kilométerre volt elegendő. Igaz, ebből utólag vissza kellett fizetni 553 milliót, mivel szabálytalanul használták fel.

Az idei 4,6 milliárd forint útfelújítási keretből csaknem 1,4 milliárd forintot költenek a Fővárosi Közgyűlés által tavaly decemberben elrendelt Thököly úti ideiglenes útfelújítására. A közbeszerzés időigényessége miatt a Thököly út felújítása várhatóan csak nyár végén indul. Így az iskolakezdésre biztos, hogy áthúzódik. A zuglóiak komoly dugókra számítanak, de nem bánják mert 10 éve várnak arra, hogy eltűnjön végre a macskakő, a villamossínek azonban maradnak.

Július közepétől újítják fel többek között az V. kerület Alkotmány utcát, de kicserélik a macskakövet a VIII. kerületi Népszínház utcában a Teleki térnél és ugyancsak munkagépek veszik a birtokba a ferencvárosi Mester, illetve Haller utca egy részét.

Óvatos a főváros a pályáztatással

A Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács pályázati felhívása 2008. április 16-án jelent meg. A pályázatok beadási határideje 2008. május 15-e volt. A kiírás szerint a benyújtott pályázatokat július 15-ig értékelik. A támogatás utófinanszírozásban valósul meg, tehát csak az útfelújítások befejezését követően, a sikeres műszaki átadás-átvétel után lehetséges a megítélt támogatási összeget lehívni.

A budapesti útfelújítások 2006-os állami támogatásainál történtek szabálytalanságok. A Főváros ezért tavaly több alkalommal is jelezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak, a Pénzügyminisztériumnak, és a regionális fejlesztésekért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszternek, hogy a Települési önkormányzati szilárd burkolatú belterületi közutak burkolat felújításának (TEUT) támogatására kiírt pályázat a fővárosi útfelújítások támogatására nem alkalmas. A Fővárosi Önkormányzat többször tett javaslatot, és kért változtatásokat a pályázati feltételekkel kapcsolatban. 

A 2008. évi TEUT pályázat egyes elemei az előző évekhez képest már tartalmaznak módosításokat. A pályázatok elkészítése során a pontos alapadat szolgáltatás és a szakszerű pályázat megírása érdekében külső szakértőket is igénybe vesznek - mondt az [origo]-nak Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. Műszaki okok miatti eltérés esetén - még az elszámolást megelőzően - kezdeményezni fogják a támogatási szerződés módosítását, melyre a rendelet lehetőséget ad, és csak a módosítást követően kerülhet sor az elszámolásra, a központi források lehívására.

Az igazi káoszt az M0-ás szélesítése okozza

Hamarosan kezdődik a jelenlegi M0-ás autópálya félpályás kiszélesítése is, ami komoly torlódásokat okozhat. A csaknem három éves munka hasonló lesz, mint az M7-es felújítása. Kétszer három sávosra bővítik, plusz az elmaradt leállósávot is pótolják. Az idén elkezdődő félpályás kiszélesítés mellett a meglévő szakasz teljes felújítását is megkezdik a nyáron. A felújítást szakaszos forgalomtereléssel bonyolítják majd. 

A félpályás kiszélesítés mellett a hiányzó, az 51-es számú főút és az M5-ös autópálya közötti útszakasz építése is megkezdődik. Ezt az autóutat egyébként 2005-re meg lehetett volna építeni, de a beruházók nem kapták meg a szükséges építési engedélyt. Az új pályaszakasz megépítése 2011 végére várható - közölték a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) sajtóosztályán. A most is dugókról és balesetekről hírhedt szakaszon három évig lehet torlódásokra számítani.

Mindössze egy-két tulajdonos vitázik még a körgyűrű mellett lévő földje miatt az M0 keleti szektoránál. A több tízezer tulajdonossal úgy tűnik végre sikerült megegyezni ezen a szakaszon, így ismét nagy erőkkel dolgoznak az útépítők .

Ezt a szakaszt július 31-én kell majd átadni, ami azt jelenti, hogy az átadás-átvétel után egy hónapjuk van az építkezésben érintett különböző cégeknek és önkormányzatoknak arra, hogy fogást találjanak az elkészült 26,5 kilométeres szakaszon. Ha minden a tervek szerint megy, az autók szeptemberben vehetik birtokba ezt a szakaszt. A civilek szerint ez azért is jó hír, mert naponta több száz 40 tonnás kamion szeli át a belvárost. A körgyűrű e szakasza azért is fontos, mert ha csak részben is, de tehermentesíti a Hungária körutat

A tervek szerint 2009-ben 105, 2010-ben pedig 130 kilométernyi utat újítanak fel. Az előterjesztésben azonban az is szerepel: ha 2009-ben sem lesz több állami támogatás, akkor szintén 65 kilométert tudnak meg felújítani, és 2010-re marad majd 170 kilométer.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK