Romlott a német fogyasztói bizalom

Vágólapra másolva!
Váratlanul romlott Németországban a júniusra előretekintő fogyasztói bizalmi index. Az inflációs aggodalmak, a nemzetközi pénzpiacok bizonytalansága és a mérséklődő amerikai gazdasági növekedési ütem hatására süllyedt az index 4,9 pontra a májusi módosított 5,6 pontról.
Vágólapra másolva!

A GfK gazdaságkutató intézet 2000 háztartás körében végzett felmérése kimutatta, hogy elsősorban a háztartások további áremelésektől való aggodalma az index romlásának legfőbb oka.

Németországban, akárcsak Európa más országaiban az elmúlt hónapokban erősen drágultak az üzemanyagok, a fűtőolaj és az élelmiszerek is. Németországban a fűtőanyagok 8,8 százalékkal drágultak áprilisban éves szinten, az élelmiszerek pedig 7,1 százalékkal kerültek többe. A német statisztikai hivatal előzetes adatai szerint májusban a németországi infláció 2,8 százalékra gyorsult az előző havi 2,4 százalékról. A hivatalos adatot szerdán közli a statisztikai hivatal.

A GfK indexének mind a három összetevője, a gazdasági várakozások, a jövedelmi kilátások és a vásárlási hajlandóság alindexe egyaránt csökkent májusban.

A gazdasági várakozások alindexe közel 10 ponttal 13,4 pontra süllyedt az előző havi 23,3 pontról annak ellenére, hogy a német gazdasági növekedés üteme a várakozásokat felülmúlta az év első negyedében. A jövedelmi kilátások alindexe 14,8 ponttal csökkent, -4,3 pontra esett az áprilisi 11,6 pontról. Ez az esés arra utal, hogy a munkaerőpiac változásának kedvező jövedelmi hatását ellensúlyozták az inflációs aggodalmak. A vásárlási hajlandóság alindexe 15,7 ponttal -20,4 pontra esett az előző havi -4,7 pontról. Ez utóbbi alindex romlása arra utal, hogy a dráguló energia-és élelmiszerárak következtében a háztartások ezen termékcsoportok beszerzésére többet kénytelenek fordítani, más értékesebb javak vásárlására tehát kevésbé futja.