A budapesti Aréna Pláza menedzsmentje szerint a tavasszal indított marketingakciók már növelték a látogatottságot, az [origo]-nak nyilatkozó bérlő azonban ebből mit sem érez, sőt azonnal menekülne a komplexumból. Az épület hétközben kong az ürességtől, az óriásparkoló egy része használható csak, de az ingatlanszakember szerint van még remény.

Egyre reménytelenebb helyzetben vannak az üzlethelyiségek bérlői a tavaly novemberben megnyitott Aréna Plázában - mondta az [origo]-nak az egyik optikai profilú boltot működtető cég tulajdonosa.

Lányi Tamás a helyzet érzékeltetésére elmesélte, nemrég a három alkalmazottja egyszerre fel akart mondani, mondván, "megőrülnek az ingerszegény környezettől". A tulajdonos pedig leginkább attól, hogy az egyébként sikeres termékekkel itt 60-75 százalékkal alacsonyabb forgalmat bonyolít, mint másutt.

Többet loptak, mint amennyit vettek

"November végéig több árucikket loptak el az üzletből, mint amennyit sikerült eladnunk. Még a kereskedelmi szempontból legjobb időszaknak számító decemberben is volt az üzletnek öt nullás napja" - elevenítette fel a nehéz kezdetet.

Értesüléseink szerint ugyan Budapest ma jól menő plázáinak első éve sem volt diadalmenet, de a 65 ezer négyzetméter bérbe adható területével Kelet-Közép-Európa legnagyobbjának számító Arénában semmi sem utal élénkülésre. Sőt, a folyamat öngerjesztő: a bevásárlóközpont rossz híre egyre inkább terjed, a nemrég indult marketingkampány dacára.

Lányi Tamás beszámolója szerint egyébként a körülmények sem sokat javultak a botrányos megnyitó óta: "Rossz a kivitelezés minősége. Eleinte egy hónapig beáztunk, itt-ott még mindig fúrnak-faragnak, sok helyen nem működik a légkondicionálás, viszont óriási a por."

Nem kell a teljes parkoló

Tagadhatatlan, hogy az utóbbi időben a kiskereskedelem legtöbb szegmense valamelyes forgalomcsökkenést szenvedett el, de az Arénában egyenesen lézengenek a vásárlók. Az egyik távközlési szolgáltató 36 munkaállomásosnak szánt ügyfélszolgálatán jelenleg hárman dolgoznak, és a 2800 férőhelyes parkoló alsó szintjét kihasználatlansága miatt időnként lezárják.

"Ez egy kereskedelmi szempontból jól megépített, második generációs bevásárlóközpont, picike üzletek helyett tágas helyiségekkel. De hiába jó a koncepció, ha a helyszín elhibázott. Nemcsak azért, mert metrómegálló híján csapnivaló a közlekedés, hanem mert az amúgy jó bérlői mix budai vásárlókört feltételezne. Holott a XII. kerületből autóval jóformán előbb lehet Bécsbe érni, mint a Keletihez" - magyarázta Lányi, arra utalva, hogy kétségkívül van néhány olyan márka az Arénában, amelynek legközelebb az osztrák fővárosban van üzlete.

Nem gondolták, hogy bukás lesz

Kérdésünkre, hogy mindezt nem lehetett-e előre látni, úgy válaszolt: azért nem gondoltak rá, hogy bukás lesz, mert legutóbb elég régen épült bevásárlóközpont Budapesten, ilyen jellegű meg még egy sem. Ráadásul akkoriban még jó volt a "kiskereskedelmi hangulat".

Mivel a bérleti díj kimondottan magasnak mondható - ha nem éri is el a Westendben szokásos mértéket -, Lányi Tamás mielőbb távozni akar a komplexumból. Bérlői jogát ingyen átadná, és információi szerint rajta kívül még 10-15 kereskedő kínálja ugyanígy a magáét. "Az üzemeltetők készségesen elismerik a hibákat, de nem elég rugalmasak. A marketingre idén fordítandó 370 millió forint, például, szerintem kevés" - tette hozzá.

Úgy véli, az lehetne a megoldás, amit annak idején a szintén nehezen induló MOM Park vezetői csináltak: a bérleti díjak 50 százalékos csökkentése egy évre. "Máskülönben a bérlők nagy része nem fogja tudni finanszírozni az itteni veszteségeket. A szakadék felé rohannak."

Fotó: Hirling Bálint [origo]