Felfutóban a parkolóbiznisz Budapesten

Vágólapra másolva!
Jó üzletnek ígérkezik akár föld feletti, akár az alatti fizetőparkolót építeni Budapesten. Van, aki az irodaháznál is jobb befektetésnek tartja, és ha drágulni fog a parkolás a fővárosban, az is lehet. A városkutató szerint világos stratégia szerint, nem dömpingszerűen kell építeni, és akkor a lakók is jól járhatnak.
Vágólapra másolva!

A napokban adtak át Budapest belvárosában egy Magyarországon újszerűnek számító technikával működő, szinte teljes egészében gépesített parkolóházat, a VIT Nyugdíjpénztár finanszírozásában. Az Akácfa utcai épület 2,5 milliárd forintos beruházása a várakozások szerint 15 év alatt térül meg.

Természetes, hogy intézményi befektetők ingatlanba invesztálnak, de idehaza eddig főképp az irodaházak és kereskedelmi ingatlanok voltak közismertek befektetési célpontként. Elsőre az is meglepőnek tűnik, hogy egy jó helyen lévő pesti területen nem lakásokat vagy irodákat húznak fel.

Drágulásra számítanak

"Egyszerű a magyarázat arra, hogy miért parkolóház épült: a kerületi szabályozás csak ezt tette lehetővé az évtizedek óta üresen álló telken" - mondta érdeklődésünkre Csuhay Attila, a nyugdíjpénztár ingatlanbefektetéseit kezelő GPM Kft. tulajdonosa.

Hozzátette, ez a fajta befektetés hosszú távon magasabb profittal kecsegtet, mint például egy irodaház. "Az irodabérleti díjak a mi régiónkban nem valószínű, hogy belátható időn belül drasztikusan változnának, viszont jó okunk van feltételezni, hogy a városközpontban emelkedni fognak a közterületi parkolási díjak" - magyarázta Csuhay Attila.

Példaként említette, hogy nemcsak Nyugat-Európában, de, mondjuk, Görögországban is sokkal drágább a nagyvárosi parkolás, mint nálunk. A budapesti tarifáknak hamarosan változniuk kell, ahogy az ingyenes engedélyek nyakló nélküli osztogatása sem folytatható sokáig - jegyezte meg.

Az autósok egyharmada helyet keres

Kétségtelen tény, hogy az V. kerületben jelenleg több az ingyenes parkolási engedély, mint amennyi férőhely hivatalosan létezik a városrészben, hiszen utóbbiból 2-3 lakásra jut egy. (Ezen adat fényében nem is hihetetlen a becslés, mely szerint a belvárosi forgalom egyharmadát az éppen parkolóhelyet keresgélők gerjesztik.) A helyi lakosok e jogának megnyirbálásához azonban politikai döntés kellene, márpedig a kétszintű önkormányzati rendszer miatt ennek megszületése - a jelenlegi viszonyok között - nehezen elképzelhető.

Nem csoda, hogy az új parkolóház tulajdonosai - remélt díjnövekedés ide vagy oda - azért egyelőre óvatosak. A robottechnológiát szállító, e munkáját hazai referenciának szánó céggel kötött szerződés értelmében az 15 évre, fix díjért kibéreli a teljes házat, vagyis erre az időszakra elvileg biztos a befektető bevétele. Vélhetően később sem kopik fel az álla - elég arra gondolni, hogy a 600 ezer, forgalmi engedélye szerint budapesti jármű mellett állítólag további 400 ezer ingázó autózik be hétköznaponként a fővárosba.

A parkolóbefektetők Nyugat-Európában jelentős szegmenst képviselnek, és nálunk is egyre több az érdeklődő az ilyen típusú ingatlanok iránt. Egy parkolóház ugyanis valóban kiváló üzlet: ha jó helyen van, a megtérülése a csúcsirodaházakéval vetekszik - mondta kérdésünkre Biacs Balázs, a a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlan-tanácsadó munkatársa.

A robottechnológiáról ugyanakkor megjegyezte, kevésbé életképes, mint a hagyományos, mert bár egységnyi területen több férőhely kialakítását teszi lehetővé, a bonyolult technika miatt nagyon magasak a karbantartás költségei. "A gépek általában 10-15 év alatt végleg amortizálódnak, ezért ez a fajta ház inkább szükségmegoldás kisebb hely esetére, mintsem valós alternatíva" - vélekedett Biacs Balázs.