Egy érvényes ajánlat sem érkezett a MÁV Általános Biztosító Egyesület (ÁBE) kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állományának átvételére pénteken 12 óráig, így a leggazdaságosabb megoldás az lenne, ha az egyesület tagjai 20-30 ezer forint pótbefizetést vállalnának - mondta Varga Csaba, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) főigazgatója sajtótájékoztatón Budapesten.

A PSZÁF elsődlegesen azt javasolja a MÁV ÁBE jövő csütörtökön tartandó közgyűlésének, hogy szavazzák meg a pótbefizetést, mert így anyagilag jobban járnak, mint ha elutasítják azt. Elutasítás esetén a PSZÁF azonnal visszavonja az egyesület tevékenységi engedélyét, a tagok pedig 30 napon belül másik biztosítóhoz szerződhetnek, annak a díjával. Miután a tagok többsége budapesti fiatal, az ő díjuk a legmagasabb a biztosítóknál.

A napi kifizetések nem okoznak gondot a biztosítóegyesületnek, sőt amióta felügyeleti biztos irányítja azt, a 150 napos kártérítési idő 100 nap alá csökkent - mondta a főigazgató. Gondot a tartalékok okoznak, amelyeket az első közgyűlésen a felügyeleti biztos 5 milliárd forintban határozott meg. Ebből kellene a nagy károkat, illetve a most még nem forintosíthatókat kifizetni.

Az egyesületnek mintegy 200 ezer kgfb-s tagja (ügyfele) van, az 5 milliárdot közöttük elosztva jön ki a 20-30 ezer forint közötti összeg. Ha a közgyűlés elutasítja a pótbefizetést, akkor az utolsó negyedévet töltenék másik biztosítónál a tagok. Más biztosítók pedig éppen a huszonéves fővárosi ügyfelektől húzódoznak, ezért nagyon magas díjat állapítanak meg számukra. Azt mutatják az internetes alkuszok honlapjain végzett kalkulációk, hogy nekik olcsóbb a pótbefizetést vállalni, mint negyedévre jóval magasabb díjjal átmenni másik biztosítóhoz - állította Varga Csaba.

Ha elmarad a pótbefizetés, az új biztosítónál induló kockázati időszakig mindenképpen helyt kell állniuk a MÁV ÁBE tagjainak. Ez azt jelenti, hogy az egyesület fizeti a károkat addig, ameddig pénze van, utána a károkozónak magának kell a különbséget rendeznie. Az átlagos kár eddig 400 ezer forint volt. A pótbefizetés viszont fedezné egészében a károkat.

A főigazgató felvetette, hogy az ilyen helyzetek megoldására szükséges lenne egy biztosítói garanciaalapra. Banki, illetve tőkepiaci alap jelenleg is van Magyarországon.

Az MTI kérdésére Varga Csaba elmondta, hogy az EU Bizottsága felkérte a nemzeti felügyeleteket, nyilvánítsanak véleményt egy ilyen alapról. A jövő év közepére elkészülhet a magyar garancia alapról szóló törvényjavaslat. Az unió országai közül 16-ban működik ilyen, de Angliában például egységes - a banki, a tőke- és a biztosítási piacra is kiterjed - az alap tevékenysége.

A tájékoztatón elhangzott, a PSZÁF az év végével a pótbefizetés vállalása esetén is visszavonja a MÁV ÁBE működési engedélyét, így a jövő évet mindenképpen más biztosítónál töltik az ügyfelek.