Vágólapra másolva!
Folyamatosan csökkenti a pénztárak számát a HÉV vonalain a BKV, hamarosan 18 marad belőlük. Heteken belül újabb szűnik meg a gödöllői HÉV-vonalon, Szilasliget megállóban. Az elmúlt két-három évben megszűnt kasszákból többnyire gyorsbüfé vagy kisközért lett. A jegyeladást automatákkal akarják megoldani, ezek beszerzésére hamarosan tendert írnak ki.
Vágólapra másolva!

A BKV üzemeltetése úgy látja, azért kell bezárni a Gödöllői HÉV vonalán működő szilasligeti pénztárat, mert gyakran érte a kasszát támadás, rongálás - mondták a bezárás okáról az [origo] kérdésére a BKV sajtóosztályán. Augusztus 11-ig még nyitva lesz az eddig is időszakosan nyitva tartó pénztár, utána az arra utazók legközelebb Kistarcsán válthatnak jegyet - már ha az ottani egység nyitva van (ha nincs, marad az Örs vezér terei vagy gödöllői végállomás). Ez a kassza ugyanis szintén időszakosan tart nyitva, ami azt jelenti, hogy minden hónap 2-a és10-e közötti bérletes csúcsban lehet jegyet vásárolni, hétköznap reggel 6 és este 20 óra között, míg szombaton ugyancsak reggel 6 és délután 17 óra között.

A megszűnő pénztárak helyett automatákat szeretne a BKV üzembe helyezni, jelenleg előkészítés alatt van a tenderkiírás. Egyelőre még nem tudni, mekkora összeget szánna a készülékekre a cég, és mikortól helyezné őket üzembe. Egy biztos: lényegesen olcsóbb az üzemeltetésük, mint a pénztáraké - tudta meg az [origo]. Ám amíg az automatákat üzembe nem helyezik, legfeljebb hamburgert vagy lángost lehet a megszűnt megállókban vásárolni, mint Zsófialigeten vagy Cinkotán, de jegyet nem. A büfék egyébként bizonyára jól hoznak a konyhára: tavaly a BKV összes bérbe adott helyisége és területe után befolyó bérleti díj közel 800 millió forintot tett ki.

A jegyellenőrzés a HÉV-en is szigorú

Budapest közigazgatási határán belül a HÉV-re is csak előre váltott, érvényes jeggyel, bérlettel vagy utazásra jogosító igazolvánnyal lehet felszállni. A vonaljegyet a járművön felszállás után azonnal érvényesíteni kell. A Budapesten kívülre utazó utasnak, ha csak Budapesten belül érvényes jeggyel vagy bérlettel rendelkezik, kiegészítő jegyet kell váltania a pénztárnál, ha pedig a felszállás helyén nem működik pénztár, akkor a vonaton az első jegyvizsgálat alkalmával a jegyvizsgálónál.

Budapest közigazgatási határán kívül helyközi (távolsági) tarifarendszer érvényes. A járművekre itt is csak érvényes bérlettel vagy utazásra jogosító jeggyel szabad felszállni, kivéve, ha az utas olyan helyen száll fel, ahol nincs jegyváltási lehetőség. Ez esetben az utas az első jegyvizsgálat alkalmával válthat jegyet, megnevezve a felszállás helyét. Ha nem fogadja el a kalauz, hogy nincs pénztár, még büntetést is kaphat az utas. A HÉV-en utazók többsége azonban nemcsak a jegy-, de a bérletvásárlás lehetőségeit is kevesli. Szerintük, mivel alig van pénztár a HÉV vonalain, a végállomáson hó elején órákat kell várni.

Pedig a BKV éppen azért módosított az idén a korábbi rendszeren, hogy megszűnjön a hónap eleji várakozás, és bárki, bármikor megvehesse a bérletét, amelynek az érvényességét szabadon megválaszthatja. Vagyis a szabadon választható érvényességi elv alapján előre, akár több szelvényt is meg lehet venni. A bérletek annyi napig érvényesek, ahány napos a hónap.

Jön az elektronikus jegy

Ősztől elektronikus jeggyel lehet utazni a metrón, a földalattin és a HÉV-en - ígérte a BKV. Hat-hét év alatt térülhet meg az elektronikus jegy-és bérletrendszer bevezetésének költsége a BKV számításai szerint. A tervek szerint az ellenőrző kapukat először a metró, a HÉV és a földalatti hálózatában építenék ki, eztán következnének a felszíni közlekedési eszközök. (Eredetileg 2006 márciusától már működnie kellett volna a földalattin az elektronikus jegyrendszernek.)

A BKV vezetése a napokban öt változatot, köztük egy teljes egészében saját finanszírozású megoldást, valamint több, befektetők által kivitelezett javaslatot tett le a főpolgármesteri kabinet asztalára. A döntés augusztusban várható.

A főváros vezetése, ahogy annak idején az [origo] is megírta, két éve leállíttatta az akkor 60 milliárd forintra becsült csipkártyatendert. A projekt pénzügyi megvalósításának lehetőségét azonban azóta is keresik a cégnél, ezért egyelőre nem tudni, hogy most mekkora összegre rúgna az új tender. A BKV egyébként a lehető legkorszerűbb, de máshol már működő elektronikus jegyrendszer - "e-ticketing" - bevezetésére készül. A projekt azonban tavaly megrekedt a finanszírozás részleteinek kidolgozásánál.

Megváltozik a tömegközlekedés Budapesten

Megváltozik a teljes budapesti tömegközlekedés szeptember 6-tól. Összehangolják az indulási időket, új vonalakon indulnak szerelvények. A változás Budapest valamennyi utasát érinti. Azokon a szakaszokon is módosul a menetrend, ahol sem útvonal-módosítás nem lesz, sem a járatszám nem változik. Az összes megállóhelyet újratáblázzák. Már augusztus 21-től érdemes fokozottan figyelni a buszmentetrendeket, a metró és a HÉV csak szeptember 6-án változik. Van, ahol ritkulnak, de van, ahol sűrűsödnek a járatok, az indított járatok mennyisége így nagyjából egy százalékkal csökken. Az 5-ös busz, a 67-es villamospótló és a 25-ös autóbusz össze lesz kötve egy közel 20 kilométeres szakaszon, így teremtve közvetlen kapcsolatot Buda és Rákospalota között.