Azoknak az autósoknak is írásos dokumentummal kell igazolniuk, hogy befizették a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díját, akik interneten vagy telefonon utalták át az összeget. A biztosítóknak ugyan van egy, a rendőrök által is elérhető nyilvántartása, ám az nagyon távol áll attól, hogy pótolja a papírból készült igazolásokat.

A gépjárművek üzemeltetőinek nemcsak kötelező biztosítást kell kötniük, és annak díját fizetniük, de a járművek használóinak ellenőrzéskor megfelelő dokumentummal igazolniuk is kell, hogy befizették a biztosítás díját - mondta az [origo]-nak Jámbor István alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

Az osztályvezető elmondta, hogy a vonatkozó kormányrendelet értelmében a biztosítási szerződés megkötését a biztosítási kötvény vagy a biztosító által kiállított igazolólap bizonyítja. A szerződés hatályban tartását, azaz a folyamatos díjfizetést pedig a készpénz-átutalási megbízás feladóvevénye vagy a biztosító által kiállított bizonylat tanúsítja.

A dokumentumoknak a vezetőnél kell lenniük

Jámbor István azt is fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a jogszabály értelmében az említett dokumentumokat a gépjármű vezetője köteles magánál tartani. A szerződés hiányáért vagy a díjfizetés elmaradásáért az üzembentartó, a dokumentumok hiányáért pedig a jármű vezetője, használója vonható felelősségre.

Az ellenőrzést végző rendőrök a figyelmeztetéstől a helyszíni bírságon keresztül a feljelentésig többféle szankciót alkalmazhatnak. Jámbor István szerint az intézkedő rendőrök a körülmények figyelembe vételével választják ki, melyikkel élnek.

Okmányirodák is ellenőrzik a biztosítást

A hatóságok a közúti forgalmon kívül is ellenőrzik a felelősségbiztosítás meglétét és érvényességét. A biztosító társaságok és egyesületek ugyanis megküldik a biztosítási adatokat a járműnyilvántartásba. Ez alapján a biztosítással nem rendelkező járművekről az adatokat a nyilvántartó megküldi a jármű üzembentartója szerinti okmányirodának, aki az üzembentartót felszólítja a biztosítási fedezet meglétének igazolására, és amennyiben ennek a megadott határidőre nem tesz eleget, a járművet kivonja a forgalomból.

A külföldi járművek is biztosítottak

A külföldi járművek három kategóriába tartoznak a gépjármű-felelősségbiztosítás szempontjából. Ha egy olyan országból érkezett, amelyik csatlakozott az úgynevezett rendszámegyezményhez, akkor a rendszám igazolja a biztosítási fedezet meglétét. Más külföldi járműveknél a jármű biztosítója által kiállított nemzetközi gépjármű-biztosítási kártyával - közismert nevén "zöldkártyával" - kell igazolni ugyanezt. Ha a fentiek közül egyik sem teljesül, akkor az országba való belépéskor határbiztosítást kell a járműre kötni.

A kötelező biztosítás díjának befizetését azoknak is írásos dokumentummal kell igazolniuk, akik interneten, telefonon vagy valamilyen más elektronikus csatornán utalták át az összeget. Ezért nekik a biztosítójuktól célszerű írásos igazolást kérniük a díj befizetéséről, ha azt automatikusan nem kapják meg, mivel a jogszabály a csekket és a bizonylatot említi a díjfizetés igazolási módjaként - tanácsolja a az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

Cégenként eltérő az igazolás módja

Az [origo] megkérdezett néhány alkuszt és pénzügyi szolgáltatót arról, hogy náluk mi a gyakorlat. A Biztosítás.hu Biztosítási Alkusz Kft. tapasztalatai szerint az online bankok használatakor az ügyfelek ki tudják nyomtatni az átutalás bizonylatát, mely igazolja a befizetés tényét.

Az Aegon Biztosító ezért nem is küld automatikusan igazolást arról, ha a gépjármű-felelősségbiztosítás díját netbankon keresztül fizetik be. Kérésre azonban a biztosítás fennállását és díjfizetését a társaság külön is igazolja.

A Budapest Bank ügyfelei, ha internetbankon keresztül utalják át a kötelező biztosítás díját, akkor szintén kinyomtathatják az átutalási igazolást. Aki pedig a telebankon keresztül kéri az összeg átutalását, kérheti az igazolás kiadását a pénzintézettől.

Minden befizetés automatikusan igazolható

A K&H Biztosító a díjfizetés módjától függetlenül, minden befizetés után automatikusan megküldi ügyfeleinek az adott időszakra vonatkozó bizonylatot, ami alkalmas a díjfizetés igazolására. A bizonylat előállítása jellemzően a befizetett díj könyvelésének másnapján történik meg.

A társaság tájékoztatása szerint a befizetés és az igazolás kézhez vétele közötti időszakban a korábbi befizetési bizonylat igazolhatja a biztosítási fedezet fennállását, mert a korábbi időszak végét követő 30 napig a biztosító kockázatviselése akkor még fennáll.

Drága lenne a matricás rendszer

Számos járműtulajdonos fejében felmerülhet, hogy a biztosítás meglétét és a díj befizetését az autópályadíjak kifizetését igazoló matricás rendszerhez hasonló módszerrel lehetne megoldani. Az Aegon Biztosító szakemberei szerint azonban a matricás rendszer jóval drágábban működne, ami a díjakban azonnal megjelenne.

A Biztosítás.hu szerint az ilyen  matricának elektronikusan leolvashatónak kellene lennie, és nem csak a kötelező biztosítás meglétét igazolná, hanem az autóval kapcsolatos összes adatot tartalmaznia kellene. Ennek megvalósítására már vannak központi tervek, de mivel az új rendszer jelentős költségekkel és számos megkerülhetetlen egeztetéssel járna, ezért egy ilyen formát legkorábban csak évekév múlva lehetne bevezetni Magyarországon.

Nem naprakész a biztosítók nyilvántartása

Több pénzügyi szolgáltató is megemlítette, hogy a rendőrök akár azonnal ellenőrizhetik a biztosítók közös nyilvántartásában, hogy az ellenőrzött járművek után befizették-e kötelező biztosítás díját. A Biztosítás.hu Kft.-nél elmondták, hogy az intézkedő rendőröknek elméletileg 3 percébe telik megszerezni az autóra vonatkozó adatokat a központi nyilvántartásból.

Az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy ez az adatbázis jelenleg nem naprakész, és ez a lehetőség nem mentesíti a gépjárművek üzembentartóit és használóit a kormányrendeletben előírt igazolási kötelezettségeik alól.

A társaságok szakemberei viszont úgy vélik, hogy jövőben ez a nyilvántartás teljes körűvé és zárttá válik, amelynek eredményeként idővel szükségtelenné válnak a papír alapú igazolóeszközök.

A Biztosítás.hu Kft. az [origo] Zrt. biztosításszkamai szolgáltató partnere.