A gazdasági társaságok pontosabban tervezték meg a bekerülési költségeket, a növekedés náluk átlagosan 6,4 százalék, szemben az önkormányzati beruházások költségének 22 százalékos emelkedésével - írja a Napi Gazdaság.
A beruházások eredményeként a fürdőlétesítmények bruttó területe 1,8-szeresére, ezen belül a fedett területek aránya több mint kétszeresére nőtt, 79 új medence épült, befogadóképességük több mint kétszeresre, az egy látogatóra jutó költés átlagosan harminc százalékkal, a tényleges látogatószám összességében 43 százalékkal nőtt.
Eközben azonban a fürdők kapacitáskihasználtsága a 2002-es 41 százalékról 2006-ra 32 százalékra csökkent.
Privát ellenőrök, módosított szerződések
A számvevők szerint a beruházások megvalósításában részt vevők kiválasztásánál a tervezők, valamint a lebonyolítók és a műszaki ellenőrök esetében kevésbé érvényesült a nyilvánosság, a kivitelezők és szállítók 87 százalékát választották ki versenyeztetéssel.
A közbeszerzésieljárás-lefolytatási kötelezettségüknek a beruházók 31 százalékban nem tettek eleget. A versenyeztetés hiánya pedig akadályozta a közpénzek takarékos és átlátható felhasználását, valamint nem tette lehetővé a vállalkozók összeférhetetlenségének megállapítását.
A beruházások megvalósítása sem ment könnyen: a kivitelezésre kötött szerződések több mint kétharmadát módosították, amelyek 34 százalékánál az ÁSZ szerint nem támasztották alá megfelelően azok szükségességét.
A támogatások elnyerésére benyújtott pályázatok alapján az ellenőrzött szervezetek a tervezett 15,22 milliárd forint beruházási költségekhez 7,03 milliárd forint támogatást kaptak. A megvalósításnál a beruházások több mint háromnegyedénél megváltozott a pénzügyi forrásösszetétel, döntően a költségek növekedése miatt.
Pécsen sincs minden rendben
Az ÁSZ szerint a pécsi Európa Kulturális Fővárosa (EKF) 2010 megvalósításához szükséges beruházások jelentős részénél az előkészítés a pályázatban tervezettnél lényegesen lassúbb. Az önkormányzat nem hozta meg időben a szükséges döntéseket, gyakoriak a szervezeti és személyi változások is - írja a Napi Gazdaság.
Az előkészítésre felhasznált források átláthatóságát nem biztosították. A projekt indulásakor nem jelölték ki a kormányon belüli koordinációt biztosító személyt sem. A számvevők szerint a várható gyorsítás ellenére a projektek egy része nem készül el 2010 elejére, ez pedig kérdésessé teszi az EKF magas színvonalon történő lebonyolítását.