Gyurcsány-program: ma már ez nem elég

Vágólapra másolva!
Túl kis lépés, nem kerek program, maszatolás - egyebek mellett így vélekednek az [origo] által megkérdezett elemzők Gyurcsány Ferenc szerdán megjelentetett víziójának az adórendszert érintő elemeiről. Emellett nem hiszik, hogy a fehéredés valóban képes 300 milliárdos pluszbevételt teremteni.
Vágólapra másolva!

A kormány az adórendszer reformját célzó eddigi külső javaslatokat jobbára igazságtalannak bélyegezte, ezért most szemlátomást úgy próbál lavírozni, hogy az adócsökkentéshez ne kelljen sehonnan sem elvenni - mondta az [origo] érdeklődésére Németh Dávid, az ING elemzője.

Egy efféle intézkedésnek el kell érnie a kritikus tömeget ahhoz, hogy hatása legyen, ehelyett a miniszterelnök egy lassú folyamatot vázolt fel, apróbb változtatásokkal néhány kis szegmensben. Ez így maszatolás, 2006-ot idézi, amikor csak a választás utánra ígérték az ötéves adócsökkentési programot. Tipikus kampánykezdet - állapította meg az elemző.

Mit szól az SZDSZ?

Németh Dávid szerint nagy kérdés, mit szól az SZDSZ ahhoz, hogy kiadáscsökkentés nem lesz, csak adócmérséklés. Ez egyébként abból a szempontból is érdekes, hogy mintha már 2009-től is a fehéredéstől várná a kormány a fedezetet. Szó sem esik arról, hogy miből különíttetik el az a bizonyos 300 milliárdos alap.

- Ez valamilyen kiadási tétel kell, hogy legyen. Eddig is voltak kisebb "pufferek" beépítve a költségvetésbe, 100-150 milliárdos értékben, amelyeket a minisztériumoknál zároltak. A 300 milliárd viszont ehhez soknak tűnik. A terv ezen része amolyan fekete lyuk - fogalmazott.

Németh Dávid szerint a miniszterelnök által bejelentett konkrét lépések önmagukban hasznosak lehetnek, bár kérdés, például, hogy mennyire fogja munkahelyteremtésre ösztönözni a cégeket a járulékcsökkentés. Ha ugyanis nincs kit foglalkoztatni az adott régióban, mert szakképzetlen a munkaerő, akkor a teher mérséklése nem sokat ér. A sikerhez működő képzési programokra is szükség volna.

A "zéró tolerancia" meghirdetése kapcsán Németh Dávid megjegyezte: az papíron eddig is létezett, hiszen akiről kiderült, hogy adót csalt, azt megbüntették. Az igazán nagy baj a legális kiskapukkal, adókedvezményekkel van, azokat kellene leépíteni.

Nem lesz egyszerűbb

Ez nem egy kerek program, hiányzik belőle, például, a források megjelölése. A költségvetési törvény elfogadásáig éppen ezért nehéz lenne értékelni - mondta a miniszterelnök által felvázolt programról Samu János, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzője.

Az adórendszerünk ezektől a lépésektől nem lesz más, csupán megváltozik néhány kulcs nagysága. Sajnos egyszerűbb sem lesz, mivel nem szűnnek meg az olyan fölösleges elemek, mint az eva, illetve általában a kedvezmények - mutatott rá a brókercég közgazdásza.

Márpedig az adóreformot véghezvivő külföldi országok tapasztalatai alapján kijelenthető: nem elsősorban az adókulcsok csökkentése idézi elő a kívánt fehéredést, hanem a kiskapuk megszüntetése. Nem kellene feltétlenül egykulcsos, csak áttekinthető adórendszer.

Samu János ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelenlegi viszonyokból kiindulva egyáltalán nem tetszik reálisnak az évente 300 milliárdos plusz adóbevétel, még a várhatóan szigorítandó ellenőrzés mellett sem.

Irreális optimizmus

Az irány végre jó, de túl késő van, most már ez túl kis lépés. A mozgástér nagyon szűk a deficitcél korlátja miatt, érdemi kiadáscsökkentés nélkül ennyire telik - összegezte véleményét Barcza György, a K&H elemzője.

A 300 milliárdot hozó fehéredés nyilvánvalóan túl optimista feltételezés, nem reális ennyit várni tőle. Valószínűleg a gazdasági növekedésből eredő többletbevételt szándékozik a kormány adócsökkentésre fordítani, egyes kiadások reálértéken való befagyasztásával - vélekedett Barcza György.

Csakhogy ha rendre az évi 2 százalék körüli növekedés felét áldozzuk az állami elvonás 1-1 százalékpontos csökkentésére, akkor 10 év alatt érhetjük el a szükségesnek tartott, 10 százalékpontos mérséklést, ami nagyon lassú tempó.

Ezalatt Szlovákia felzárkózik az unióhoz, és lassan a balti országok is elhúznak mellettünk. Sőt, 10 év alatt lehet, hogy Románia és Bulgária is behoz minket. Aki ezt el akarja kerülni, annak a felvázolt program nem lehet elég - figyelmeztetett a K&H makroelemzője.

A szlovák recept, dióhéjban

A mostanában nem véletlenül bezzegországként emlegetett Szlovákiában júliusban 4,4 százalékos volt a tizenkét havi infláció, a GDP növekedése pedig az év első negyedévében 8,7 százalékos volt - mindkét adat összehasonlíthatatlanul jobb a hazainál.

Az ezredfordulón még lesajnált északi szomszédunk ezt főképp a 2002-ben hivatalba lépett második Dzurinda-kormány reformjainak köszönheti. 2004-ben a forgalmi, a társasági és a jövedelemadó mértékét egyaránt 19 százalékban határozták meg, és az egyszerűsítés áldásai szinte azonnal jelentkeztek, a rendszer azóta is kitűnően működik.

Az egykulcsossá tétel persze önmagában nem lett volna elég. Eltörölték az ajándékozás, örökösödés és ingatlanátírás után fizetendő illetéket, piacosították a közszolgáltatások árait, és belevágtak a szociális támogatások rendszerének átalakításába. Bevezették a vizitdíjat és a kórházi napidíjat (igaz, előbbit a Fico-kabinet azóta megszüntette), és ösztönzik a magántőke megjelenését az egészségügyben.