Ismét sztrájkveszély Ferihegyen

Vágólapra másolva!
A munkaadók lemondták a Légiszállítási Ágazati Párbeszéd Bizottság szerdai ülésén való részvételt, így, amennyiben 2-3 héten belül nem kezdődnek el a tárgyalások, a munkavállalókat képviselő Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség (MAPLÉSZ) sztrájkot kezdeményez a ferihegyi repülőtéren - mondta Csorba Attila, a MAPLÉSZ társelnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
Vágólapra másolva!

A szakszervezeti tag munkavállalók kétharmadát, mintegy 2500 dolgozót képviselő MAPLÉSZ megítélése szerint a ferihegyi repülőtéren kialakult helyzet - az alacsony létszám és a magas munkaidő miatt - a repülés biztonságát is fenyegetheti - tette hozzá a szakszervezeti vezető. Elmondta: a Celebi GH Kft. például 3-4 emberrel rakodtatja ki-be a repülőgépeket, így nehéz tartani a fapados társaságok által megkövetelt 20-25 perces határidőt. Ez az a ferihegyi társaság, amely egyáltalán nem tárgyal a munkavállalókkal és nemrégiben felmondott a cégnél dolgozó szakszervezeti képviselőnek, ráadásul kitiltatta a repülőtérről.

Az Airport Security Kft. napi 18 órában dolgoztatja az alkalmazottait, volt példa havi 28 munkanapra is - mondta el Csorba Attila.

Hortobágyi Ferenc, a MAPLÉSZ ügyvivője kiemelte: a Malév Zrt. a 400 fős leépítés bejelentése előtt arra kérte a szakszervezeti vezetőket, hogy mondjanak le az őket megillető védelemről. Ez a társaság nem tartja be a privatizációs szerződésbe foglaltakat sem, például a vállalt béremelést nem hajtotta végre, az idei új kollektív szerződésből pedig kihúzta gyakorlatilag az összes korábbi kedvezményt - mutatott rá. A privatizációs szerződés megsértése miatt meghívta a munkavállalói oldal a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t is a szerdai ülésre, de a képviselője szintén nem jelent meg.

A Malév az MTI-hez eljuttaott közleményében úgy vélekedik, hogy az érdekképviseleti tömörülés az elmúlt hetek során a világban történt légiközlekedési balesetek hírét kihasználva kívánja a vállalat túlélése és stabilizálása érdekében indított folyamatokat leállítani, de legalábbis megzavarni. Hangsúlyozza: mivel a Malév sem tudja függetleníteni magát a világpiaci folyamatoktól, a légitársaság kénytelen folytatni a költségek racionalizálását és a bevételek javítását célzó tavaly megkezdett reMAke programot, illetve további csoportos létszámleépítést végrehajtani, cégcsoport szinten mintegy 2500 ember munkahelyének megőrzése érdekében.

A Malév kiemeli, hogy a csoportos létszámleépítés során mindenben a hatályos jogszabályok és a Kollektív Szerződés előírásai szerint jár el. Annak ellenére, hogy a cégvezetésének csak a Központi Üzemi Tanáccsal kell a konzultációt folytatnia, a körültekintő döntés és felelős együttműködés érdekében a Malév vezetése valamennyi képviselettel rendelkező szakszervezetet meghívta ezekre a megbeszélésekre.

A tervezett és a Munkaügyi Központ felé bejelentett csoportos létszámleépítés 400 dolgozót érint. Közülük 250 tervezetten az aktív állományból, 150 pedig a jogi állományból kerül ki, de a pontos létszámról még nincs döntés, hiszen erről folyik a konzultáció az érdekképviseletekkel. A Malév megszünteti két tengerentúli járatát, így a tovább üzemeltetett járatokhoz kevesebb munkaerőre van szükség. A Malév hangsúlyozta: a privatizációs szerződésben vállalt 30 százalékos leépítés annak ellenére sem fog megvalósulni, hogy a jelenlegi piaci helyzet ennél nagyobb létszámleépítést is indokolna.

A Malév Zrt. rámutat: a kollektív szerződést a szakszervezeteivel történt egyeztetést követő 2008. március 28-ai megállapodás szerint, és nem egyoldalúan módosította. A Kollektív Szerződésben foglaltak minden tekintetben megfelelnek a nemzetközi és a magyar előírásoknak és normáknak. Az új Kollektív Szerződés szerint a Malév Zrt. a juttatásokat nem lenullázta, hanem korszerű cafeteria rendszerré alakította át, ami a Malév Ground Handling Zrt.-nél és az Aeroplexnél (ACE) már korábban is a dolgozók megelégedésére működött.