A tavalyi sikertelen próbálkozás után, a taxisok szorgalmazására, ismét foglalkoznak a fővárosi önkormányzat különböző testületei a hatósági taxidíjak nyolc éve változatlan felső határának emeléséről szóló javaslattal.

A Főpolgármesteri Kabinet kedden tárgyal a hivatali apparátus előterjesztéséről. A városvezetés egyetértése esetén előbb az önkormányzati szakbizottságok, szeptember végén pedig a Fővárosi Közgyűlés is állást foglal majd a tarifaemelési javaslatról. Az előterjesztés alapján a normál tarifa alapdíja 300-ról 500 forintra, a kilométerdíj 240-ről 260 forintra, a várakozási díj pedig a percenkénti 60 forintról 86 forintra emelkedne. Az éjszakai fővárosi taxizásért a 420 forintos alapdíj helyett 700 forintot, a 336 forintos kilométerdíj helyett 364 forintot, a 84 forintos percdíj helyett pedig 120 forintot kellene fizetni.

A közgyűlés gazdasági bizottsága már tavaly októberben is támogatta a taxisok által szorgalmazott díjemelést. A mostani javaslatok alapján az alapdíj és a várakozási díj jelentősebben, a kilométerdíj pedig kevésbé drágulna. A taxisok azért indítványozzák ezt, mivel csökken a fuvarhossz, ami szerintük ma már csak 5 kilométer.

A tarifaemelési javaslat elfogadásával változna az a jelenlegi helyzet is, miszerint a telefonos rendelés és az utcai leintés ára már szinte azonos. A fővárosi taxistársaságok díjai egyébként jelenleg csaknem azonosak, alig néhány forint eltérés van köztük a maximált ár felső határán. A szakbizottság által tavaly támogatott javaslat szerint az alapdíj 600 forint, a kilométerenkénti díj 360 forint, a várakozási díj maximuma pedig 90 forint lett volna.

A közgyűlés tavaly októberben érdemi tárgyalás nélkül, további egyeztetésre visszaadta a javaslatot. A szakbizottsági vita során ütközött a taxistársaságok azon érvelése, hogy már nem tudnak differenciálni a tarifák között, a Gazdasági Versenyhivatal álláspontjával, miszerint igenis van lehetőség differenciálni, például kedvezményes tarifákkal. A versenyhivatal ekkor megállapította azt is, hogy hiba volt jogszabályban biztosítani azt a lehetőséget, hogy az önkormányzatok fix árakat is kialakíthatnak. A versenyhivatal ezt a jelenlegi helyzetben versenypolitikai szempontból nem tartotta indokoltnak. A múlt évi vita során szó esett arról is, hogy egyes számítások szerint 3500-3.700 taxis tudna megélni Budapesten, miközben több mint 5000 a kiadott engedélyek száma. Kiderült az is, hogy Bécsben ennek a felét sem éri el a taxisok száma.