Bírság gyógyhatásúnak mondott termékek miatt

2008.09.09. 12:13

Összesen 3 millió forint bírságot szabott ki két vállalkozásra a fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Naturlife System Kft. és a Max-Immun Kft. egyaránt gyógyhatást ígérő reklámokkal hirdette termékeit, ám állításaikat nem tudták igazolni - áll a GVH közleményében.

A Naturlife Kft. ellen az idén februárban indított vizsgálatot a GVH, mert a vállalkozás reklámjaiban az általa forgalmazott termékeknek (Naturlife cseppek, Flavan Naturlife, Flavokid, Falavonoid, Flavion, Flavorex étrend kiegészítőknek stb.) kedvező élettani, betegségmegelőző és gyógyító hatást tulajdonított. A vizsgálat megállapította, hogy a vállalkozás: bizonyítékokkal alá nem támasztott tájékoztatást adott a fogyasztók számára a készítmények összetételére, hatóanyagainak tulajdonságaira vonatkozóan, annak ellenére, hogy az érintett készítmények egyike sem rendelkezik az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) engedélyével, a cég állította, hogy az eljárásban érintett termékek betegséget megelőző hatásúak, gyógyító hatásúak és csökkentik a sugárterápia és kemoterápia mellékhatásait.

A GVH véleménye szerint a Naturlife Kft. hirdetései alapján az egészséges fogyasztók a hirdetések alapján az remélik, hogy egyrészt bizonyos betegségekben nem fognak megbetegedni, másrészt általában egészségesek maradnak, ha szedik az adott terméket. A beteg fogyasztók pedig a termékek fogyasztásától sokféle betegségükből való teljes meggyógyulásukat remélik.

Csakhogy a Naturlife a reklámozott termékek tekintetében tudományosan nem igazolta az egészségmegőrző hatást, csak azok egyes összetevőire vonatkozóan csatolt két tanulmányt, illetőleg állította az összetevők kedvező hatásának közismert voltát. Ezzel a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást folytatott, ami miatt a GVH 2 millió forint bírságot szabott ki. Súlyosbító körülményként merült fel, hogy a cég reklámtevékenysége sérülékeny fogyasztói kört érintett és a jogsértő hirdetések hosszú időn keresztül elérhetőek voltak. A bírság összegét csökkentette viszont, hogy a Naturlife piaci részesedése csekély mértékű, a társaság pedig önként kifejezte azt a szándékát, hogy a jövőben jogkövető magatartást folytat.

Ugyancsak ezév februárban indult eljárás a Max-Immun kft. ellen, mivel a cég vitanaX és vitanaX PX4 termékeit sajtóhirdetésekben, szórólapokon, több honlapon szakmailag nem kellően megalapozott módon hirdette. A két termékről a vállalkozás azt állította, hogy azok kedvezően befolyásolják az emberi egészséget, a rákos és egyéb betegségeket pedig gyógyítják.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy egyik termékkel sem végeztek klinikai kísérletet. Így aztán például a Max-Immun Kft. a reklámokban használt felsőfokú jelzők (legerősebb természetes immunerősítő, legerősebb rákellenes hatóanyag stb.) valóságtartalmát nem tudta igazolni. De nem sikerült bizonyítékokkal alátámasztania a hirdetésekben több helyen szereplő túlzó állításokat (az élet védelmezője, eddig soha nem látott hatékonyságú eszköz stb.) sem. Mivel a megfelelő tudományos bizonyítékokkal kellően nem alátámasztott állítások alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére, a GVH a Max-Immun Kft-t egymillió forintra bírságolta. Jelképes bírságról van szó, mivel a cég az eljárás kezdeti szakaszában önként változtatott hirdetési gyakorlatán.

KAPCSOLÓDÓ CIKK