Kötelező lesz a mérleg elektronikus benyújtása

2008.09.10. 7:46

A Pénzügyminisztériumban azon dolgoznak, hogy a cégek a mérlegüket jövőre már az ügyfélkapun keresztül nyújthassák be. Más, az ügyintézést gyorsító változásokra is nagy szükség volna, de ezekről nem mindig van egyetértés - írja a Napi Gazdaság.

A Pénzügyminisztérium tervei szerint 2009. január 1-jétől kötelező lesz a társaságok mérlegének elektronikus úton történő benyújtása - tudta meg a Napi Gazdaság. Jelenleg erre csak ügyvédi aláírás után van lehetőség, a vonatkozó nyomtatvány kitöltésével.

A céget más adóügyekben képviselő könyvelők így nem járhatnak el, és a más esetekben már bevált ügyfélkapu használatára sem ad lehetőséget az aktuális szabályozás. A PM-ben a lap kérdésére elmondták: szeretnék elérni, hogy a mérlegeket az ügyfélkapun keresztül lehessen benyújtani, de ezen még dolgoznak.

Egy másik, az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos gyakori panasza a vállalkozásoknak, hogy egyes adatszolgáltatások duplázódnak, annak ellenére, hogy az államigazgatási szervek egymás között is be tudnák szerezni a szükséges információkat. Erre jó példa, hogy a munkáltatóknak évente kell adatot szolgáltatniuk az országos nyugdíjfolyósító számára foglalkoztatottaik adatairól, annak ellenére, hogy ez az APEH-nak beszolgáltatott anyagok, illetve az adószám alapján egyszerűen lekérhető lenne.

A PM-ben gondolkoznak ugyan a párhuzamosság megszüntetésén, de véleményük szerint a vállalkozói adminisztráció egyszerűsítése mellett az is fontos szempont, hogy az állam garantálja a leendő nyugdíjasok adatbázisának helyességét.

Az elektronikus adatszolgáltatás még gyerekcipőben jár a helyi iparűzési adó esetében is, legalábbis erre utalnak a különböző illetékes helyekről kapott, egymásnak ellentmondó információk. A pénzügyi tárca szerint az önkormányzatoknak kellene megalkotniuk a jogi feltételeket a helyi iparűzési adó elektronikus úton történő benyújtásához.

A központi kormányzat a maga részéről támogatja ezeket a törekvéseket. A budapesti városházán azonban érdeklődésünkre más kitörési irányt jelöltek meg. A főpolgármesteri hivatal álláspontja szerint ugyanis az iparűzési adó bevallásának szabályait az adózás rendjéről szóló törvény rögzíti. Ennek alapján elektronikus ügyintézésre - így az adóbevallás elektronikus benyújtására is - csak akkor van lehetőség, ha azt egy jogszabály, az ügy típusának megjelölésével megengedi.

Jelenleg ilyen jogszabály az iparűzési adó esetében nincs érvényben. Iparűzési adófolyószámla betekintésére évek óta van lehetőség külön megállapodás alapján, az ügyfélkapukóddal rendelkező adóalanyok számára Budapesten jövő év elejére tervezik bevezetni ezt a szolgáltatást. A továbblépéshez azonban a jogszabály-módosításokon kívül, a helyi adók információs rendszerének továbbfejlesztésére is szükség van.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK