Megnyitott Győr-Gönyű kikötője

Vágólapra másolva!
A Nemzeti Fejlesztési Terv 6 milliárd forintos támogatásával, több mint 8 milliárd forint összköltségvetéssel elkészült a kalandos sorsú Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő Intermodális Központja, így mostantól lehetővé válik a három közlekedési alágazat, azaz a vasúti, a közúti és a kikötői áruszállítás összekapcsolása. A beruházással a Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési terminálja jött létre.
Vágólapra másolva!

A döntéstől számított 16 év múltán befejeződött a győr-gönyűi ikötőfejlesztés.Tavaly negyedik nekifutás után hirdettek a gönyűi kikötő tízmilliárdos fejlesztési tenderén eredményt (a három előző pályázatot vissza kellett vonni). Az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság ( Édukövízig) ugyan még 2006-ban nyerte el a Környezetvédelmi és Infrastruktúra-fejlesztési Operatív Program (KIOP) 75 százalékos támogatását az összesen 9,7 milliárd forint költségűre becsült beruházáshoz. A pénz azonban egy évig trezorban állt, mert nem találtak kivitelezőt. A Közbeszerzési Döntőbizottság, végül a múlt év júniusában a Colas Dunántúl Zrt., valamint a Colas Eger Zrt. alkotta Colas 2007 konzorciumot hirdette ki nyertesként.

A fejlesztés megteremti a kikötő vasúti és közúti kapcsolatát az országos hálózathoz, és egyben a páneurópai közlekedési folyosóhoz. Elkészült a gönyűi kikötőt a Bécs-Budapest vasútvonallal összekötő, 12 kilométeres iparvágány, valamint a vízi és a vasúti áru átrakására lehetőséget adó, intermodális terminál belső vasútja is - mondta az [origo]-nak Petrőcz Bálint, az Édukövízig beruházási és műszaki osztályának vezetője. Ugyancsak ebből a pénzből készült el és a nyár végén már át is adták a Komárom és Győr között - az 1-es főút 1,1 kilométeres szakaszán - az új iparvágány felett átívelő felüljárót.

A gazdasági terminál 25 hektáros területén teljesen új közművet fektettek le. Így a csatornázás, ivó- és iparivízellátás, szennyvízelvezetés, villamosenergia-ellátás mellett a térvilágítás, hírközlés, gázellátás mintegy 16 kilométer hosszan készült el. Összekötő vágány épült, mintegy 8,5 kilométer hosszan, melynek feladata az összeköttetés biztosítása a Győr-Gönyű kikötő és a Budapest-Hegyeshalom vonal között, aminek kivitelezése érintette a MÁV Győrszentiván állomását is. Ugyanakkor 30-év után megépült Zalalövő után a második leghosszabb vasútvonal - fogalmazott Petrőcz Bálint.