AiRUnion KrasAir, DAL és Szamara társaságainak működési engedélyét szeptember 30-ával felfüggesztik, majd később megvonják, de fennmaradnak a társaságok jogi személyekként minden jogukkal, kötelességükkel, vagyonukkal és adósságukkal - mondta a Vedomosztyi című lapnak nyilatkozva Vitalij Vancev, az AiRUnionnal foglalkozó válságstáb vezetője.

Vancev kijelentette: Alekszandr és Borisz Abramovics, továbbá a három AiRUnion társaság további kisebbségi részvényesei formailag továbbra is részvényesek maradnak - hiszen a társaságokat jogi személyként nem számolják fel -, csak éppen nem foglalkoznak többet repülési tevékenységgel, hanem például irodákat adhatnak bérbe. 

Vancev szerint Abramovicsék több okból nem tudták megmenteni az AiRUniont: egyfelől az elöregedett gépek miatt, amelyeken nem lett volna szabad repülni. Másrészt nagy kockázatokat vállalva versenyre keltek a Sibir légitársasággal. A gépek üresen repültek, veszteséget termeltek, de nyerésre játszottak, mint a kaszinóban. "Nem hiszem, hogy saját maguktól loptak volna" - mondta Vancev, s hozzátette, hogy jelenleg nincs kapcsolat az Abramovics fivérekkel.

Alaptalannak minősítette azokat a híreszteléseket, amelyek szerint az állam kihasználta Abramovicsék problémáit: az államnak az volt a fontos, hogy ne álljanak le a társaságok, s fogalma nem volt a problémák tényleges mértékéről. Elismerte: az AiRUnion helyzetébe kerülhet számos további légitársaság is, mivel igen kockázatosan működnek.

A három AiRUnion társaság  moszkvai járatai a Domogyedovó repülőtérről Vnukovóra kerültek át: szeptember végéig a repülőtér ingyen nyújtja szolgáltatásait, kerozinnal pedig az állami tartalékból látják el a társaságok gépeit.

A moszkvai önkormányzat Atlant-Sojus társasága szeptember 30-ika után megkapja a KrasAir járat-hálózatát, a DAL és a Samara új szerződéseket köt a külföldi társaságokkal, amelyektől a Boeing gépeket lízingeli. A társaságok dolgozóival szembeni tartozások - a júliusi, augusztusi és szeptemberi fizetések, összesen mintegy 750 millió rubel (36 rubel=1 euró) - kiegyenlítését az Atlant-Sojus vállalta, s a hónap végéig bankhitelből ki is fizeti. Négy hónapig tart majd a három AiRUnion társaság átvilágítása, s azt követően tárgyalások kezdődnek a hitelezőkkel. Vancev szerint könnyen lehet, hogy a becsült 800 millió dolláros adósság végül kevesebbnek bizonyul - mondta Vancev.

Hozzátette, hogy azokat, akik már bírósági úton csődöt kértek a társaságokra - az Ilyushin Finance a Krasairre és egy másik társaság a Dalra - megkérték, hogy vonják vissza keresetüket. Ha a társaságok teljes vagyonát eladják, az sem elég ugyanis minden adósság kifizetésére, a cél sokkal inkább az adósságok átstrukturálása és kifizetése.

Az Atlant-Sojus névváltoztatására és az új márka bevezetésére (rebranding) 2009-ben kell számítani, amikor összevonják a Rosszija, az Orenburgskiye Avialinii, a Kapminvodiavia, a Vladivostok-Avia, a Dalavia, a Sakhalinskiye Aviatrassi, a Saratovskiye Avialinii, a Krasair, a DAL és a Samara társaságokban az állam - a Rostechnologii korporáció -, illetve a moszkvai kormányzat kezében lévő tulajdonrészekkel. Az államnak arra van szüksége, hogy egy társaságban összpontosítsa vagyonrészeit, mert jelenleg több társaságban vannak, s azok versengenek egymással, ami értelmetlen - mondta Vancev, s úgy vélte: ha az összevonás végbemegy, nyilván majd a további két állami társasággal, az Aeroflottal és a Sibirrel is történik valami.

Vancev egyebek mellett a Vnukovo repülőtér, az ottani repülőgép-javító cég és a Vnukovo-Cargo többségi tulajdonosa, s nem titkolja: reméli, hogy az új Atlant-Sojus igazgatója lesz.