A nyolcvanas évek felé halad az autópiac

Vágólapra másolva!
Kiábrándító hírek érkeznek az autószektorból, az ágazat szereplői több éve, évtizede nem látott gyenge eladási adatokról adtak számot. A válsággal magyarázható gyenge piaci teljesítmény miatt az eladások a nyolcvanas években látott szintre süllyedhetnek.
Vágólapra másolva!

Meredeken csökkent az autóértékesítés októberben az Egyesült Államokban. A General Motors vezetője szerint az idei október a legrosszabb hónap volt a második világháború óta, a cég az előző hónaphoz képest 45 százalékkal kevesebb autót adott el. Igaz, a GM 170 ezer darabos értékesítési adata egymagában duplája, mint amennyit a német márkák októberben felmutattak.

A többi autógyár is kiábrándítóan szerepelt: a Toyota 26, a Ford 30 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A német márkák közül egyedül az Audi adott el többet, mint az előző hónapban, a többiek mind visszaestek.

A csökkenés egyértelműen a pénzügyi válság, illetve a gazdasági növekedés lassulásának számlájára írható: a vásárlók vagy nem kapnak hitelt, vagy nem is akarnak autót venni. Ágazati becslések szerint az egész amerikai autópiacon mindössze 850 ezer új jármű talált gazdára októberben, 31 százalékkal kevesebb az előző havinál. Elemzők 14 millió autó eladására számítanak az év egészében, ami azt jelenti, hogy a világ legnagyobb autópiaca a nyolcvanas évek szintjére esik vissza.

Fekete október Németországban is

Az október Németországban is rosszul alakult: közel 259 ezer új autót állítottak forgalomba, ez 8,2 százalékkal kevesebb, mint szeptemberben, vagyis folytatódott a piac szűkülése. Az év első tíz hónapjában egyébként 2,63 millió gépkocsit értékesítettek, mindössze 0,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az egyik ágazati szervezet, a VDA legújabb becslése szerint összesen 3,1 millió új autó találhat gazdára idén, szemben a korábbi 3,2 milliós becsléssel.

A német gyártók közül kedden a BMW kongatta meg a vészharangot. A müncheni társaság nem tudja megbecsülni a 2008-as év várható eredményét - mondták a német autógyárnál a nemzetközi gazdasági válságra hivatkozva. A müncheni központú vállalat 1,3 milliárd euró plusz költséget jelentett a harmadik negyedévre, ami miatt 40 000 járművel kell visszafognia a termelését. A nettó nyereség 63 százalékkal, 298 milliárd euróra csökkent, miután a harmadik negyedévben 8,6 százalékkal, 12,6 milliárd euróra esett a bevétel. A visszaesést a fogyasztói piac szűkülésével, és a gyengélkedő használtautó-piaccal magyarázzák, ami a lízing-ügyletekre gyakorolt hatásával megemelte a finanszírozási költségeket - írja az AFP ügynökség.

Az Opelnél is azt közölték kedden, hogy a kereslet drámai csökkenése miatt további szüneteket rendelnek el az Opel Corsa modellek gyártásában az eisenachi üzemben, miután a háromhetes kényszerpihenő után éppen a héten hétfőn indult újra a termelés.