Mentőcsomagra szorul az USA autóipara

2008.11.12. 10:20

Az Egyesült Államokban egyre több politikus és szakértő veti fel, hogy a válság miatt megroggyanó nagy autógyártók is kapjanak segítséget az eredetileg a bankok helyzetének stabilizálását célzó 700 milliárd dolláros mentőcsomagból,. A szóban forgó cégek csődje ugyanis beláthatatlan következményekkel járna.

Az amerikai kongresszus demokrata párti vezetői a napokban sürgették a Bush-kormányzatot: nyújtson segítséget az Egyesült Államok három vezető, detroiti autógyártó vállalatának.

Harry Reid, a szenátusi demokrata többség vezetője, valamint Nancy Pelosi, a képviselőház demokrata elnöke levélben fordult Henry Paulson pénzügyminiszterhez a csőd által fenyegetett General Motors, Ford és Chrysler mielőbbi kisegítése ügyében.

Autógyártás: a jólét szimbóluma

"Nemzetünk autóipara, a gyáripar szíve, amerikai munkások tízezrei veszélybe kerültek" - fogalmaztak drámai hangú üzenetükben, rámutatva, hogy a  harmadik negyedévi, rekord alacsony eladásokról napvilágot látott adatok csak megerősítik a kormányzati beavatkozás szükségességét. A demokrata vezetők állásfoglalása szerint az autógyártás talpra állítása nélkül nem lehet a pénzügyi piacok stabilitásáról és a gazdaság általános jólétéről beszélni.

Több megoldás lehetséges, az egyik, hogy a részvényeseket kiszorítják az autógyártókból, és az állam veszi kézbe a cégeket. Elképzelhető az is, hogy - a Chrysler 1979-es megmentéséhez hasonlóan - a tulajdonosok az államnak transzferálják papírjaikat, ennek fejében garanciát kérnek. További lehetőség, hogy a teljes ágazat csődvédelmet kér, ennek nyomán fizetési moratóriumot lehetne elrendelni, és az átalakítás közben rendezni a hitelállományt. 

Hatalmas veszteségek  

Beavatkozás nélkül nem menekülnek meg a legnagyobb piaci szereplők: a General Motors és a Ford havonta 2 milliárd dolláros mínuszt termel. A legnagyobb amerikai autógyártó vállalat vezetése a napokban közölte: a cég 2009-ben csődbe mehet, ha folytatódik a gazdaság mélyrepülése, és az állam nem nyújt segítséget.

A GM tudatta, hogy a harmadik negyedévben 2,5 milliárd dollár volt a vesztesége, és pénztartalékai vészesen apadnak, jövőre kimerülhetnek. A cég arra is utalt, hogy felfüggesztették a másik nagy detroiti autógyártó vállalattal, a Chryslerrel folytatott fúziós tárgyalásokat. A közlemény szerint a két vállalat egyesülésének feltehetően jelentős előnyei lettek volna, ám a GM számára jelen pillanatban fontosabb, hogy a likviditási gondok megoldására összpontosítson.

A fúziós elképzelés már nem szerepel a GM rövidtávú tervei között. A vállalat leszögezte: a gazdasági növekedés lassulása és a hitelválság miatt a cégnek "életbevágó szüksége" van a kormányzati segélyre. Közben a Ford is közölte,  a harmadik negyedévben 129 millió dollár volt a vesztesége, és 2260 irodai alkalmazottját lesz kénytelen elbocsátani Észak-Amerikában.

Elforduló befektetők, 0 dolláros célár

A kiábrándító hírek miatt a befektetők teljesen elfordultak a cégektől, ezt jelzi például, hogy a Deutsche Bank a minap 0 dolláros célárfolyamot határozott meg a General Motors papírjaira. Ráadásul a detroiti óriásvállalat részvényei a keddi kereskedésben 65 éves mélypontra zuhantak. Nem könnyíti meg a General Motors helyzetét, hogy az Opelnél tiltakoznak az alkalmazottak - a leánycég németországi üzemeiben dolgozóknál az verte ki a biztosítékot, hogy a GM vezetése a nehéz pénzügyi helyzetre hivatkozva jövőre nem emelné a béreket.

Abban nincs vita, hogy az autószektor, ezen belül a General Motors és a többi cég helyzetét is mindenképpen rendezni kell. Egy ekkora mamutcég csődje a szerteágazó ellátási lánc miatt óriási problémát jelentene a gazdaságnak, egyebek mellett a munka nélkül maradó alkalmazottak miatt.

Nancy Pelosi kedden ismét hangsúlyozta, a General Motors túl nagy ahhoz, hogy engedjék csodbe menni. Mint mondta, egy ilyen nagy cég bedolése olyan dominóhatást indítana el az autógyártók piacán, ami egymillió munkahely megszűnését eredményezné.

KAPCSOLÓDÓ CIKK