Árkörkép a hiperekből

2008.11.17. 7:56

Elmentünk bevásárolni. A Budapest határában lévő, három nagy, egymáshoz közel eső hipermarketben tettünk kirándulást azért, hogy felmérjük, mekkora különbségek vannak az árak között. Az apropót a gazdasági válság adta, a mostani helyzetben ugyanis egyre több háztartásban fontos szempont a megtakarítás. Meggyőztük a biztonságiakat, hogy az árakat összehasonlítani nem csak nekünk, újságíróknak, de mindenkinek joga van, ezután már atrocitások nélkül tudtuk végigböngészni a sorokat. 

A fogyasztói kosárba igyekeztünk azonos márkájú és kiszerelésű termékeket tenni. A terméklista öszeállítását szerkesztőségi közvélemény-kutatás előzte meg: a kollégák - köztük egyedülló hölgyek és férfiak, párkapcsolatban élők és többgyermekesek -javaslatai alapján a mindennapokban használatos cikkeket "tettük" be a kosárba.

Előfordult, hogy valamelyik áruházlánc kínálatában nem szerepelt egy adott termék, ebben az esetben a konkurens világcég portékájával helyettesítettük. Az cégek saját márkás termékei kimaradtak a felmérésből, ahol nem volt azonos márkájú cikk, ott az áruházban fellelhető legolcsóbb azonos kategóriába tartozó áru került a kosárba. (Ez is szerepet játszott abban, hogy például a virsli ára komoly különbésget mutatott a három egységben.)

A már említett virslin kívül egyébként különböző pékáruk, felvágott, tejtermékek, alkoholtartalmú italok, üdítők, édességek mellett tisztítószerek is helyet kaptak a kosárban, amely összesen 67 termékből áll.

Negyvenezer forintos kosár

A három áruház árainak átlaga alapján a kosár értéke éppen meghaladta a 40 ezer forintot. A 40 018 forintos középértéknél alacsonyabb "eredményt" ért el a francia hátterű Auchan és a brit Tesco. Előbbi hipermarketben 37 657 forintot kellett fizetni az összeállításért, utóbbi áruház 39 857 forintot számlázott, míg a szintén francia Corában 42 560 forintot kellett fzetni.

Vagyis az Auchan az átlagértéknél 6 százalékkal olcsóbban, a Cora 6 százalékkal drágábban adta a kosarat, a Tesco pedig közel annyiért adta az említett termékeket, mindössze 0,4 százalénkkal maradt el. (Lásd a részletes táblázatot!)  

Igazán jelentős különbség a trappista sajt, a porpaprika, a csirkemell esetében adódott, a szóban forgó termékek ára között 1270, 1004, illetve 714 forint eltérés volt a legolcsóbb és a legdrágább között. A Pick szalámi, a tejföl, a mustár és a tejföl valamennyi egységben ugyanannyiba került. Természetesen nem vettük figyelembe a valamennyi áruházban jelen lévő akciókat sem.

Éber biztonságiak

Két hiperben szerettek volna megpróbálni eltántorítani az árak összevetésétől. A Corában a csemegepultnál javasolták, hogy kérjünk engedélyt a vezetőségtől, a Tesco egyik biztonsági őre pedig örült ugyan a kezdeményezésnek, mégis megkérdezte a feletteseit, hogy jogosan lehetünk-e itt. Miután rövi tanácskozás után szabad utat kaptunk, már nem kellett szembenézni egy akadállyal sem.

A statisztikai adatok szerint az idén gyenge évet zár a kiskereskedelem. Az év első nyolc hónapjában - a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint - a magyarországi üzletek forgalma 4003 milliárd forintra rúgott, ami 2 százalékos visszaesés éves összevetésben.

Nem várható nagy csökkenés

Az összeg több mint felét - 53 százalékát - adták az élelmiszer- és az úgynevezett élelmiszer jellegű vegyes üzletek adták. A kiskereskedelmi forgalom 92 százalékát bonyolították az úgynevezett vegyes termékkörű üzletek, amelyek körébe a hipermarketek is tartoznak.

Az elemzők ugyanakkor nem tartanak nagy visszaeséstől az élelmiszerszektorban. Az árak stagnálása mellett elképzelhető, hogy inkább az - általunk éppen kihagyott - akciós termékek felé fordulnak a fogyasztók, de valószínűbb az, hogy a ruházaton spórolnak majd az emberek a válság idején.

KAPCSOLÓDÓ CIKK