Nem nyúlnak az autópályapénzekhez

2008.11.19. 9:11

Jelen állás szerint kevés alkalma lesz a kormánynak sztrádaavatásra a legközelebbi választások előtt, de a fejlesztési programokat a válság hatására sem módosították. A leghosszabb szakaszok 2010-ben az M6-on készülnek el.

Nincsen kormányzati szándék arra, hogy a következő évekre tervezett infrastruktúra-fejlesztéseket leállítsák, vagy elhalasszák - válaszolták a gazdasági válság esetleges ezirányú hatásait firtató kérdésünkre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.-nél. A. beruházásokat zömmel uniós forrás bevonásával valósítják meg, a hazai önrész a büdzséből biztosítható.

Ettől függetlenül jövőre alig néhány kilométernyi autópálya készül el. Annál több várható 2010-ben, amely természetesen választási év - bár kétségtelen, hogy a parlamenti választások előtti hónapokban feltehetően még akkor is csak két avatásra lesz lehetősége a kormánynak, ha minden a tervek szerint alakul, és nem lesz csúszás.

Márpedig a tapasztalatok szerint ilyesmi könnyen előfordulhat, és nem is feltétlenül (csak) a kivitelezők hibájából - mint korábban, az alagútépítések esetében. Késedelmet okozhatnak, például a régészeti leletmentések, amelyek időtartamát nehezen lehet előre kiszámítani.

Másfél év múlva befejezik az M6-ost

Hosszúságban ugyanakkor az említett két szakasz teszi ki a 2010-re megépítendő utak nagy részét. A jelenlegi program szerint az év tavaszán - elvileg március 31-i határidővel - készül el az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti, 67 kilométeres része, valamint a Szekszárd és Bóly közötti 47 kilométere.

A kivitelező Mecsek Construction Group (MCG) főmérnöke nemrég az MTI-nek azt mondta, a válság nem veszélyezteti az M6/M60-as autópálya építését. Rakita András a Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszon tartott bejáráson úgy fogalmazott, eddig nem kaptak olyan információt, amely szerint a projekt finanszírozását érintené a világgazdasági válság. Hozzátette, tudomása szerint fel sem vetődött, hogy a beruházás emiatt esetleg késedelmet szenvedne.

A főmérnök hangsúlyozta, a munkálatok az ütemtervnek megfelelően haladnak, a bevágások 75 százaléka, a töltésépítés 85-87 százalékban elkészült, a Tolna megyei, síkvidéki szakaszokon már aszfaltoznak is.

A kivitelezőt sem érinti a krízis

A Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz alapkövét a minap tették le Dunaföldváron. Akkor Mészáros József, a kivitelező Porr AG képviselője is hangsúlyozta, a kivitelezést nem érinti a válság, a finanszírozási megállapodásokat megkötötték. Puch László, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) államtitkára azt ígérte, hogy 2010 tavaszára Pécsig fog érni az autópálya: ehhez "a kormányzati apparátus a rendelkezésre áll".

Az államtitkár viszont nem titkolta, hogy a fejlesztések üteme az elkövetkező időszakban lelassul, mivel "az ország teherbíró képessége nem teszi lehetővé, hogy olyan tempóban folytatódjanak az útépítések, mint eddig". (Ehhez képest a Népszabadság hétfőn arról számolt be, hogy a kormány eddig 91 közlekedési beruházáshoz mindössze 73 milliárd forintot hívott le az 1800-1900 milliárdos uniós keretből.)

A harmadik, még 2010 első félévére - jelen állás szerint május 31-re - tervezett átadás az M31-esé: a 12 kilométer hosszú szakasz az M0-ás keleti szektora és az M3-as gödöllői forgalmi csomópontja között hivatott közvetlen kapcsolatot teremteni.

Az M0-ást is kiszélesítik

2010 augusztusának végéig kell befejezni az M43-as Szeged és Makó közötti második és harmadik szakaszát. (Az első, 7 kilométeres ígérkezik az egyetlen 2009-es fejlesztésnek, jövő november végén lehet kész.) A kettő - a makói elkerülővel együtt - 25 kilométert tesz ki.

Ugyancsak 2010 második felére várható, hogy meglesz az M0-ásnak a Tópark nevű komplexumhoz kapcsolódó része, az M1-es és az M7-es között, valamint a körgyűrű egyik oldalának kiszélesítése az M7-es és M6-os között. Szeptember 15-ig megújul az 51-es út és az M5-ös közötti etap is.

A későbbi fejlesztéseket meglehetősen nagyvonalúan ütemezték. Az Autopalya.hu szerint annyi tudható, hogy 2012-ig kiszélesítenék az M0-ás M6-os és 51-es út közötti részének másik oldala is, a többi munka 2015-ig, 2016-ig, vagy 2020-ig készülne el. Köztük egyebek mellett az M3-as Vásárosnaményig, az M8-as Veszprémtől Rábafüzesig, és az M9-es Soprontól Nagykanizsán át egészen az M5-ösig.

KAPCSOLÓDÓ CIKK