Lesújthat a válság a hazai könyvpiacra

Vágólapra másolva!
Nehéz évek várnak a könyvpiacra, melyet jövőre ér el a válság, amelynek nyomán jelentős átrendeződés várható - véli Kolosi Tamás, a Líra Könyv Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

Kolosi szerint a magyar könyvpiacra általánosságban is a stagnálás jellemző, ami egyértelműen nem a világgazdasági válság hatásának tudható be, ugyanis már két éve nem érzékelhető jelentős bővülés, 2006 óta nagyjából hetvenmilliárd forint körül alakul az értékesítés.

Nem támasztják ezt alá azonban cégének adatai: a Líra Könyv Zrt. 15 százalékos forgalomnövekedéssel és 9,5 milliárd forintos árbevétellel számol. Kolosi a Napi Gazdaságnak azt mondta, hogy ez extenzív változás, hiszen a többlet a SunBooks felvásárlásából, nem pedig a meglévő üzletek nagyobb forgalmából származik. A Líra egyébként a Lexikon Kiadóban és a Topográf Térképészeti Kiadóban is részesedést szerzett.

A negatív világgazdasági folyamatok az elnök-vezérigazgató szerint jövőre éreztetik hatásukat Magyarországon. 2009-ben Kolosi hármas válságra számít: a globális krízis az import és a hitelek drágulását hozza, aminek következtében a nagy külföldi kiadók is elbocsátásokra kényszerülnek, ráadásul a magyar könyvpiacot a nagymértékű túltermelés jellemzi mind a forgalomba kerülő könyvek számában, mind pedig a bolti alapterületben.

Osztja a Líra elnök-vezérigazgatójának véleményét Matyi Dezső, az Alexandra könyvkiadó tulajdonosa: a 2009-es év a túlélésért való küzdés jegyében telik majd el, a pénzügyi világválság a könyvkiadókat és könyvkereskedőket, valamint a nyomdákat is nehéz helyzetbe hozza. A vállalat a kiadások minimalizálására és a költségek racionalizálására koncentrál a jövőben, ezért a takarékosság jegyében megszünteti Hungaricum című magazinját.

Stratégiájának átdolgozásáról beszélt Dékány László, a Libri értékesítési igazgatója a Napi Gazdaságnak adott interjújában. A cég szeptemberig tudta növelni forgalmát, azóta azonban lendületét vesztette a könyvpiac, így a Librinél is megállt a forgalom-növekedés. A válság hatására a cég konzervetív forgatókönyvvel számol, expanziót nem terveznek 2009-re.