Az európai autópiacon 8 százalékkal csökkentek az eladások tavaly, amire legutóbb 1993-ban volt példa - közölte az Európai Autógyártók Szövetsége. Magyarországon a szervezet 9,2 százalékos visszaesést mért, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tegnap közzétett adatai szerint pedig 10 százalékkal szűkült a hazai piac.

Nagyon rossz évet zárt az európai autópiac. A múlt évben 14 712 158 autó kelt el Európában, ez pedig 7,8 százalékos visszaesést jelent éves szinten.

Hasonló mértékű visszaesésre legutóbb 1993-ban, vagyis tizenöt éve nem volt példa  - közölte csütörtökön Európai Autógyártók Szövetsége. (Az adatok nem tartlmazzák a ciprusi és máltai érétkesítési adatokat.)

Litvánia a legrosszabb, Finnország a legjobb

A kontinens legnagyobb piacán, Németországban 3,09 millió személyautót adtak el, ami éves szinten 2 százalékos visszaesésnek felel meg. A legrosszabb teljesítményt Spanyolországban és Litvániában mérte az ACEA, ezekben az országokban 30, illetve 40 százalékkal csökkentek az eladások. A legjobban a finn piac szerepelt, az északi országban tavaly 11,2 százalékkal több autó talált gazdára, mint egy évvel korábban.

Magyarországon az európai szövetség adatai 155 909 új autót vásároltak, ez 9,2 százalékkal marad el a 2007-es teljesítménytől. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete némiképp más adatokkal szolgált, és valamivel nagyobb visszaesést mért. A szerdán közölt adatok szerint tavaly 158 628 darab autó talált gazdára Magyarországon, 10,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A legnépszerűbb autógyártók jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni, ám a piaci részesedésük alapján felállított ranglista nem változott.

Első a Suzuki, jól szerepelt a Subaru

Az élen a Suzuki áll, amely éves összevetésben 17 százalékkal kevesebb - 26 824 darab - autót adott el tavaly, így piaci részesedése 18,2 százalékról 16,9 százalékra csökkent. Az Opelből 17 650 fogyott, így 12 százalékos csökkenés, a piaci részesedés pedig 11,1 százalékra apadt a korábbi 11,4 százalékról. A toplistán harmadik helyén álló Ford ugyan 6 százalékkal kevesebb, 17 239 darab autót adott el, piaci részesedése ugyanakkor 10,4 százalékról 10,9 százalékra nőtt. 

Voltak kivételek, az elmúlt évben Subaruból, Mazdából és Hyundaiból 2007-hez képest több mint harmadával többet adtak el. A Lancia közel 26 százalékos növekedést ért el, de az Audi, a Jaguár, a Mercedes és a Saab személyautók értékesítése is több mint 10 százalékkal nőtt 2008-ban.