Soha nem látott bukta a Fordnál

Vágólapra másolva!
Az amerikai autóóriás Ford Motors 5,9 milliárd dollár (részvényenként 2,46 dollár) veszteséget jelentett a tavalyi utolsó negyedévről, ez a legborúlátóbb előrejelzéseket is alulmúló "eredmény". A soha nem látott bukás azt mutatja, hogy a Ford semmilyen szinten nem volt képes kezelni az autópiaci kereslet visszaesését.
Vágólapra másolva!

Olvassa el itt a válság híreit!

Nagyon rossz eredményt ért el a december végén zárult negyedévben a Ford. Az autógyártó eddigi legsötétebb negyedéve 2007 utolsó három hónapja volt, akkor 2,8 milliárd dollár (részvényenként 1,33 dollár) veszteséget jelentett.

Elemzők azzal kalkuláltak, hogy a társaság az eddigi rekord közelébe kerül - részvényenként 1,27 dolláros veszteséget jósoltak -, ilyen mértékű veszteségre azonban senki nem számított. A Bloomberg forrásai szerint a vállalatnál a negyedév alatt 5,5 milliárd dollár készpénz tűnt el. A Fordnak decemberben összesen 139 067 járművet sikerült értékesítenie 27,4 milliárd dollár értékben, ez pedig 32 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi időszakhoz képest - írja a MarketWatch.

A vezérigazgató nem pánikol

A mostani eredményt hátterében az autópiaci kereslet drasztikus visszaesése áll. Tetézi a bajt, hogy a Ford az amúgy is szűkülő piacon a vetélytársakkal szemben is veszített részesedéséből. Ennek oka, hogy a válság nyomán keresettebbek lettek a gazdaságosabb japán autók (ráadásul a szigetországi autógyárak költségcsökkentés céljából visszafogták termelésüket), az amerikai vetélytársak (Chrysler, General Motors) pedig nagy állami segítséggel képesek voltak kedvezőbb hitelkonstrukciókkal - például kamatmentesen - fékezni az értékesítés hanyatlását.

"Azon voltunk, hogy döntő lépéseket tegyünk a termelés visszafogására, mivel a világpiaci kereslet visszaesett, nekünk pedig muszáj csökkentenünk költségeinket" - hangoztatta Alan Mulally, a cég vezérigazgatója. Ezzel együtt a Fordnál hangsúlyozták, hogy a cég pénzügyileg rendben van, állami segítségre nincs szükségük ahhoz, hogy úrrá legyenek a gondokon - bár a legutóbbi számok nem ezt mutatják. Amerikai második legnagyobb autógyáránál úgy gondolják, hogy 2011-re pozitív lesz a cég adózott eredménye.