Sokallják a banki díjakat a magyarok

Vágólapra másolva!
Egyetlen banknál vezet számlát, a lakását biztosító céget tartja fő biztosítónak, a pénzügyi csoportok nyújtotta előnyöket alig használja ki az átlagos magyar ügyfél - derül ki az IFUA Horváth & Partners és a Data Research Kft. tanulmányából.
Vágólapra másolva!

A kutatás elsősorban arra kereste a választ, hogy a bank- vagy biztosítóválasztáskor milyen szempontokat tartanak fontosnak az emberek, mi alapján váltanak az egyes szolgáltatók között, milyen termékeket, szolgáltatásokat és mi alapján vesznek igénybe. A felmérés Magyarországon először foglakozik részletesen a szolgáltatóváltással.

Kevesen változtatnak számlavezetőt

Huba Eörs kutatásvezető szerint az általános hazai pénzügyi kultúra állapotát jól jelzi, hogy a 18 éven felüliek több mint egynegyedének (27 százalék) egyáltalán nincs semmilyen banki kapcsolata, ami annál is inkább magas aránynak számít, hiszen a kétszintűn bankrendszer lassan több mint 20 éve kialakult. Emellett a bankokkal kapcsolatban állók 77 százaléka csak egyetlen bank ügyfele.

A felnőtt lakosság több mint 62 százalékának van valamilyen, közülük 64 százaléknak nincs más cégnél biztosítása. A magyarok azt tekintik fő biztosítójuknak, ahol a lakásukat biztosították, a kötelező járműbiztosítás vagy az életbiztosítás alapján lényegesen kevesebben nevezik biztosítójukat az elsőnek.

Nehezen hasonlíthatók össze a termékek

A válaszadók 18 százaléka tartja teljesen összehasonlíthatónak a biztosítási termékeket. A díjverseny hatására leginkább a kötlező járműbiztosítást tartják össszehasonlíthatónak. Az ügyfelek 30 százaléka a kötelező biztosítást, 23 százaléka a Cascót, 22 százaléka pedig a lakásbiztosítást tartja teljesen összehasonlíthatónak.

A banki ügyfelek 17 százaléka már váltott, 9 százaléka pedig fontolóra vette. Ugyanez az arány életbiztosítás esetén 6, illetve 1 százalék. A szolgáltatóváltás leggyakoribb oka az ügyfelek által túl magasnak tartott díjak: bankoknál 47, biztosítóknál 60 százalékban volt ez az indok.

Leginkább az ár számít a termékválasztáskor

Biztosítóválasztás esetén leginkább az árak és a stabil pénzügyi háttér (56 százalék) számít, azonban ettől nem sokkal marad el a munkatársak szakértelme 52 százalékos és a hírnév/megbízhatóság 51 százalékos említési aránnyal. A magyarok bankválasztás esetén is meglehetősen konzervatívak, minimum 50 százalékos említési arányt a munkatársak szakértelme, hírnév/ megbízhatóság és a díjak nagysága ért el.

Az adatok alapján az értékesítők befolyása meghatározó pénzügyi termékek esetén: megtakarítással kombinált életbiztosítás, egyéb biztosítás és lakáshitel esetén az ügyfelek mintegy negyede teljes mértékben más tanácsa alapján választ. Ezen ügyfeleknek mintegy 60 százaléka az ügynök tanácsa alapján dönt.

Nem használják ki a pénzügyi csoportokat

Hosszú és rövid távú megtakarítás esetén ez az arány lényegesen alacsonyabb. A biztosítók azonban, úgy tűnik, hogy egyelőre nem kellően aknázzák ki értékesítőik szerepét: az ügyfelek 83 százaléka fél évnél régebben látta ügynökét, és a létrejött találkozók 54 százalékát is az ügyfelek kezdeményezték.

Bár jelenleg számos pénzügyi szolgáltató kínál egyszerre banki és biztosítási termékeket, figyelemre méltó, hogy mindössze az ügyfelek 37 százaléka használja ki az azonos tulajdonban vagy partneri kapcsolatban lévő bank és biztosító nyújtotta lehetőségeket. A leggyakoribb szolgáltatáskombináció a banki és biztosítói termékekből kerül ki, de a kliensek közel 10 százaléka egy harmadik szolgáltatást is igénybe vesz.