A www.valsagkalauz.hu weblapon a rászorulók, bajbajutottak vagy éppen a gazdasági krízis iránt érdeklődők tájékozódhatnak a lehetséges kormányzati segítségről.

Csaknem 35 százalékkal nőtt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) beérkező panaszok száma tavaly szeptember és december között 2007 azonos időszakához viszonyítva - mondta Binder István, a PSZÁF szóvivője kormányszóvivői tájékoztatón pénteken. Szeptember óta több tízezres nagyságrendben érkezett írásban és telefonon panasz a felügyelethez, ezek 90 százalékát fele-fele arányban a pénzintézetekkel és a biztosítókkal szembeni panaszok tették ki.

A pénzintézetek esetében a panaszok kétharmada a hitelezésre vonatkozott. (Ez az összes panasznak a 30 százaléka - mindez könnyen kiszámolható a Binder által közölt adatokból.)

A leggyakoribb panaszok közé tartozik az egyoldalú szerződésmódosítás, a túlzottan emelkedő kamatok és a jelentősen növekvő díjak.

Válsághonlap

Daróczi Dávid kormányszóvivő a tájékoztatón hozzátette: a Miniszterelnöki Hivatalhoz az elmúlt időszakban beérkező panaszok száma alapján is elmondható, hogy drasztikusan megemelkedett az elégedetlenség a pénzügyi szervezetekkel szemben. Tavaly december és idén január között háromszorosára, 2008 október óta pedig nyolcszorosára nőtt a hivatalhoz érkező - elsősorban a devizahitelekkel kapcsolatos - kifogások mennyisége.

Daróczi elmondta azt is, hogy a kormány a krízisre reagálva elindította a Válságkalauz nevű weboldalt, ahol az érdeklődők a lehetséges kormányzati segítségről kaphatnak információt.

A beérkezett panaszok növekvő száma miatt a PSZÁF megduplázta ügyfélszolgálatát.

Békéltetés

Binder István közölte: az idén a bírságokból befolyó pénz egy részét a felügyelet a békéltető testületek munkájának megsegítésére fordítja. E testületek igénybevételével polgári bírósági eljárás nélkül is kötelező érvényű döntés születhet a vitatott kérdésekben.

A költségmentes hitelkonstrukció-átalakítási kedvezménnyel kapcsolatban - amelyről tavaly novemberben állapodott meg a kormány a bankokkal - a PSZÁF szóvivője elmondta, hogy eddig csaknem 6200 ügyfél élt ezzel a lehetőséggel. 1200-an meghosszabbították a futamidőt vagy ezt még valmilyen türelmi idővel is kombinálták. 4100-an előtörlesztéssel éltek, 900-an pedig forinthitelre váltották át devizahitelüket.